woensdag, mei 16, 2007

Introducing: Meneer S.

Neeneenee, geen nieuwe schrijver op dit blog. Miebeth Zalfjes en ik kunnen het nog prima zelf aan – Miebeth bereidt zich nog steeds voor op een nieuwe serie wetenschappelijke bijdragen. Maar op dit blog zal ik voortaan met enige regelmaat schrijven over de avonturen van Meneer S.

Meneer S. is onze sympathieke bovenbuurman. En al komt hij misschien over als een romanfiguur, hij is echt van vlees en bloed. Daarom een introductie met enkele feiten over deze opmerkelijke man.

Laatst was een Ier in het nieuws omdat hij al 96 jaar in hetzelfde huis woont. We hopen dat Meneer S. dat record gaat breken. Hij woont nog steeds in het huis waar hij geboren is. En met zijn leeftijd – hij loopt tegen de zeventig – is hij al aardig op weg.

Hij is dus nooit onder de vleugels van zijn ouders uitgevlogen en is nooit getrouwd geweest. Sinds zijn moeder overleed woont hij alleen in het pand. Nou ja, niet helemaal alleen. Hij heeft de poes Witvoetje. Maar Witvoetje brengt niet alleen maar vrolijk gezelschap. Regelmatig horen wij een zware bonk en daarna een boze meneer S.: ‘Nee Witvoetje! Dat mag niet! Witvoetje toch! Nee! Nee! Nee!’.

Onze bovenbuurman is van huis uit theoloog. Hij is weliswaar gepensioneerd, maar schrijft nog wel eens een artikel her en der. Verder slaapt hij niet, of hooguit een paar uur per dag, waarschijnlijk tussen zeven en acht uur ’s ochtends. De rest van de tijd luistert hij naar de radio. Kerkdiensten hebben zijn voorkeur, maar dat hoeft niet per se. Zo nu en dan horen we uiterst experimentele muziek van boven. En laatst hoorde ik toch echt de Bloodhound Gang met ‘The roof, the roof the roof is on fire’.

Binnenkort meer. Maar als bonus zal ik elk stukje over hem eindigen met interessante meneer S. trivia. Het meneer-s-weetje van vandaag: meneer S. spreekt vloeiend Italiaans.

Oh ja. Geen foto’s van meneer S. natuurlijk. Daarom dit pittoreske plaatje van een natuurgebied in Noord-Holland.

14 opmerkingen:

Jan Paul zei

In de vorige versie van dit stukje stond de naam van meneer S. voluit. Op verzoek van Bibi heb ik dat veranderd.

Ingrid zei

Heb ik nog nèt de oude versie gezien. Maar ik verklap niks hoor. Wat een leuk nieuw onderwerp! Ik verheug me nu al op de stukjes over meneer S.
Afgezien van de kerkdiensten (waar jullie zo te lezen ook alles van horen) lijkt het me een aardige, interessante meneer om als bovenbuurman te hebben. Vloeiend Italiaans spreken en een kat hebben die Witvoetje heet, het is bijna te mooi om waar te zijn. Misschien binnenkort een foto van Witvoetje op het blog? (met enige afleidingsmanoeuvres voor Sien moet dat lukken)

ted zei

Ik heb óók gezien hoe hij heette en ben nu benieuwd waarom Bibi heeft "ingegrepen".

Jan Paul zei

Bibi zou het verschrikkelijk vinden als iemand hele stukken over haar zou schrijven, zonder dat ze het zelf zou weten. Daar heeft ze natuurlijk gelijk in.

Ik heb er zelf ook over getwijfeld. Maar ik heb het toch gedaan omdat de kans dat een bekende van meneer S. - of meneer S. zelf - daar achter komt uitgesloten is.

Bovendien wil ik met de stukjes een ode aan hem brengen. Ik vind het juist een mooie gedachte dat mensen mee gaan leven met iemand die daar zelf geen weet van heeft. Vooral ook omdat hij nogal geruisloos door het leven gaat. Hij leeft in zijn eigen wereld en heeft weinig behoefte aan veel mensen om zich heen.

Toch heeft Bibi gelijk, al kan ik het misschien niet helemaal goed onder woorden brengen. En voor de stukjes maakt het niet uit of hij nou meneer Sxxxxxxxxxx of S. heet.

Jan Paul zei

Oh ja Ingrid, een foto van Witvoetje zit er vrees ik niet in. Het beestje is nogal schuw.

marieke zei

Ik snap helemaal wat Bibi bedoeld en ik denk dat je er prima aan gedaan hebt om het met initialen te doen. Meer hoef je immers niet te weten om meneer S te waarderen. Toch? En ik kan wel een foto maken van de witte voetjes van een van mijn katten... als surrogaat.

ted zei

De naam S. had gefingeerd kunnen zijn - dat hadden wij niet geweten. Nu zouden lezers kunnen denken dat éígenlijk gaat om de heer S(chutten). Maar dat is natuurlijk helemaal niet erg.

Jan Paul zei

Oh Marieke, dan moet je maar niet naar www.allesovermariekevanhetcpnb.blogger.com gaan. En als je daar naartoe gaat dan gaat het over een andere Marieke van het cpnb. En ik heb er niets mee te maken.

marieke zei

Zolang er maar geen compromitterende foto's op staan. Die uiteraard zijn gefotoshopt, want van mij bestaan geen compromitterende foto's.

Ingrid zei

Ik houd me natuurlijk zeer aanbevolen voor foto's van jouw kat, Marieke, al dan niet met gefotoshopte witte voetjes of in compromitterende poses.

annelies zei

Leest meneer S mee?

kees zei

Ja.

Jan Paul zei

De desbetreffende S. in kwestie hééft een computer (zonder internet) maar schrijft desondanks al zijn correspondentie met de hand.

De kans dat Witvoetje in een internetcafé een eigen weblog begint is dus even groot als de kans dat meneer S. deze teksten ooit leest.

bibi zei

Meneer S is een schuwe man. Hij stommelt boven ons hoofd. Hij sluipt de trappen af. Je hoort alleen de deur piepen en dan weet je dat hij naar beneden komt. Dat kan zijn rond middernacht, of op klaarlichte dag. Meneer S maakt een ommetje. Iedere dag een ommetje op een onvoorspelbaar uur. Meneer S sluit alle deuren af. Met veel sleutels op veel sloten. Ook als hij heel even iets komt zeggen, een verdieping lager. Hij draait zijn sleutel om en weer terug en weer om en hij rammelt aan de deur zodat hij zeker weet: die zit op slot. Meneer S spaart alles wat hij tegenkwam op zijn levenspad. Het staat uitgestald in het huis dat hij achtenenzestig jaar geleden heeft aangetrokken. Het is zijn tweede huid. Alles wat hij bezit ligt verscholen onder het stof. Zoveel, dat de tijd over alle dingen een grauw tapijt heeft gelegd. Wij houden van meneer S. Zijn naam is meneer Schuw. Meneer Stof. Meneer Stommeloponshoofd. Meneer Spaarmaar. Meneer Sluipopdetrap. Meneer Slaaploos. Meneer Slotopdedeur.
Meneer Schaduwzonderzon.
Toen ik zijn echte naam las voelde dat als schuurpapier dat met lange en harde halen over heel mijn lichaam werd getrokken.
Daarom meneer S en geen letter meer. Daarom.