vrijdag, mei 25, 2007

De lachmeditatie

Ik denk dat het een jaar of zeven geleden was. In het Vondelpark hing een ´s ochtends vroeg een groot spandoek met de tekst ´lachen doet lachen´. Bij dat spandoek stonden drie of vier mensen te lachen. Omdat ik voor een uitgever heb gewerkt die ´De Lachmeditatie´ van Dhyan Sutorius uitgaf, wist ik meteen waar we hier mee te maken hadden. Heel langzaam breidde het groepje uit. Soms waren er wel zeven deelnemers. En toen kwam de pers. Eerst AT5, toen het Parool en daarna andere bladen en media. Vanaf dat moment ging het snel met het aantal deelnemers. Ik denk dat er op het hoogtepunt wel een stuk of achttien mensen stonden te lachmediteren. Totdat het mis ging.

Op een gegeven moment waren er twéé kleinere groepen aan het lachen. De ene groep had het spandoek nog. De andere groep stond er een meter of dertig vandaan. Ze konden nog wel lachen, maar niet meer samen.

Ik heb me altijd afgevraagd wat er hier aan de hand was. Een schisma in de lachmeditatiekerk? ´Jullie lachen verkeerd!´ Ruzie? ´Harm-Jan, Renske en Dini stonden altijd met elkaar te lachen, en dan had ik zoiets van: je lacht met z´n allen. Nou en toen ik dat zei, toen pikten ze dat niet.´ Of een concurrerende groep? ´Dat kunnen wij beter. Véél beter.´ Uiteindelijk bleef er één groep over en die werd weer kleiner en kleiner.

Tegenwoordig wordt er weer (of nog steeds) gemediteerd. In kleine groepjes. En nu niet meer staand, maar liggend op matjes. Wie zin heeft: volgens mij zijn ze er op woensdag en zaterdag in het Vondelpark. Rond acht uur bij de fontein in de buurt van hert Blauwe Theehuisje.

2 opmerkingen:

ted zei

Weet je zeker dat ze dan niet aan het "cruisen" zijn, daar, in het Vondelpark? Of is het 8 uur 's óchtends?

Jan Paul zei

Nee, ´s ochtends. Het cruisen is weer bij het rosarium. En volgens mij niet liggend op een matje.