dinsdag, mei 22, 2007

Blauwe koe

In Hoofddorp heb je Temfay Antiek. Die naam komt van de eerste letters van de voornamen van de kinderen van de eigenaar. De saladefabriek Johma komt van de namen Johan en Martinus. In Leiden had je een fietswinkel Dusoswa, ik dacht altijd dat dit ook zo´n naam was, maar het blijkt gewoon een achternaam. Net als Jamin.

Soms moet ik voor een klant een bedrijfsnaam verzinnen. Dat is altijd een leuke, maar ook verschrikkelijk lastige klus. Vroeger was dat juist nog uiterst eenvoudig. Je had een naam en een beroep of product. Dat werd dus Balkenende Scharnieren. Of Van de Vendel Nestels – dat zijn die plastic bindertjes aan het eind van je veter.

Maar tegenwoordig moet het anders. Het moet nergens op lijken, veel medeklinkers met een hoge letterwaarde bij Scrabble hebben en vooral niets betekenen. Xerox is een mooi voorbeeld. Maar Xerox was een van de eerste dada-namen en toen kon het nog.

Maar nu wil iedereen het. Dus heet het Bijbels Openluchtmuseum ineens Oriëntalis. De Heidemij van vroeger heet Arcadis. Een bibliotheek voor blinden heet Dedicon. En wie wil er niet Selexyz op drie keer woordwaarde hebben? De reclamebureaus adviseren soms nog van ´doe het niet´. Maar de klanten willen het toch.

Net als de combinatie van een kleur en een dier, plant of vrucht – in het Engels. Dat komt weer door Pink Elephant, wat iedereen zo´n goede naam vond. Maar toets in de adresbalk van je browser willekeurig bluezebra, bluerose of bluelemon in (of welke variant dan ook) en je komt op een website. Al dan niet van een bedrijf dat werkelijk zo heet. En wat heb je in zo´n geval? Een onoriginele naam, die niets over jou of over je product zegt.

Hoe het ook kan? Een nieuwe Amsterdamse uitgeverij die Nieuw Amsterdam heet. En dat is nou net de uitgeverij die een boek heeft uitgebracht dat de vloer aanveegt met alle bovenstaande namen.

11 opmerkingen:

Alexander zei

Ugh, oef, Oriëntalis, Dedicon, Selexyz... Vorige week schreeft Het Parool: 'Ze moeten bij boekhandel Scheltema aan het Koningsplein niet denken dat we ze ooit Selexyz gaan noemen.'

En hoe heet dat boek? Waar gaat het precies over? (Het is geen lijst met rare vervangende namen, neem ik aan.) Is het goed/leuk/interessant/gedegen/opzienbarend?

Alexander zei

Schreeft rijmt op kreeft.

Jan Paul zei

Het boek heet ´De bedrijfsnamenfabriek´. Het heeft veel stof doen opwaaien met een persbericht waarin stond dat 70% van de mensen denkt dat Selexyx een postorderbedrijf voor erotische artikelen is.

Of het voor iedereen leuk is weet ik niet. Voor mij is het interessant omdat het met mijn vak te maken heeft. (wat weer rijmt op kreeft).

Jan Paul zei

Oh ja en het gaat over de manier waarop bedrijfsnamen tot stand komen en welke trends daar de afgelopen decennia in zijn geweeft.

ted zei

Ik snap die trend helemaal niet. Waar zijn de goeie, degelijke namen als De - snoepje van de week - Gruyter toch gebleeft?

Jan Paul zei

Ik denk dat die namen binnenkort wel weer terug zullen komen. En ik weet ook zeker dat zo´n naam de tand des tijds beter overleeft.

ted zei

Denk je? Ik heb het idee dat niemand er meer iets om geeft.

Edward van de Vendel zei

Als jullie maar weten dat ik de beste nestels heeft.

ted zei

Ach, doe toch niet zo overdreeft!

Ingrid zei

Misschien krijgt Selexyz wel juist meer kopers voor hun boeken (sex sells), nu er aan hun naam een erotische connotatie kleeft.

Alexander zei

Ik snap de trend ook niet, maar gelukkig betekenden zulke naamsveranderingen meestal niet dat het oude karakter niet behouden bleeft: aan boekhandel Scheltema veranderde verder niets, toen ze die nieuwe naam kreegt. Daarom wil ik het hen ook wel vergeeft.