dinsdag, april 24, 2007

Rebecca 'Howitzer' howe

Het was even wennen toen Kirstie Allen als Rebecca Howe de plaats in nam van Shelley Long. Het leek alsof iedereen er nog even in moest komen. De acteurs, de scriptschrijvers en ook wij als publiek. Maar uiteindelijk kwam het goed. Al zijn mijn favoriete afleveringen toch met Diane.

Kirstie Alley had al enkele kleine rollen gehad in films, totdat ze definitief doorbrak. Dat was overigens niet met Cheers, maar met 'North and South' een serie over de amerikaanse burgeroorlog. Die serie was hier populair, maar in de Verenigde Staten was het een gigantische hit. Zodra de serie was afgelopen werd hij dírect herhaald. En opnieuw. En opnieuw. Jaren-, jarenlang. En de kijkcijfers bleven hoog.

In Cheers kreeg ze een veel belangrijkere rol. Dus dat is eigenlijk haar nog-grotere-doorbraak. Men zegt dat ze na de serie in een depressie raakte. Zelf ontkent ze dat. En ik geloof haar ook eigenlijk wel, want ze kreeg nog best wat rollen in films en series. Maar dat werd gestaag minder, terwijl haar gewicht toe nam. Dat ze tóén in een depressie raakte wil ik best geloven. De foto's liegen er niet om. De rollen van vroeger kreeg ze niet meer.

Maar ieder nadeel hep z'n voordeel, dacht Kirstie. Ze schreef daarom in 2005 een comedyserie over een dikke actrice die tevergeefs aan werk probeerde te komen in Hollywood. De serie werd geen succes, maar Kirstie kreeg wel haar zelfvertouwen weer terug. En haar oude figuur. Zo verscheen ze in bikini bij Oprah Winfrey om te laten zien hoe ze was afgevallen. Een hoofdrol in een nieuwe serie (de Amerikaanse versie van 'The Vicar of Dibley') volgde.


10 opmerkingen:

Edward van de Vendel zei

Ik vind haar mét gewicht eigenlijk ook heel mooi! (behalve de rechtsboven-zeer ongelukkige foto, maar zulke opnames kunnen we van iedereen maken)!

Ingrid zei

Ik vond Kirstie Alley in Cheers sympathieker. Het Diane-personage was me net even te irritant (hoewel ik ook die afleveringen altijd erg grappig vond, vooral de chemie en ruzies met Sam).
Maar met Rebecca kon ik altijd oprecht meeleven als er weer iets mis ging. Ze kon zo geweldig stuntelen. En er elegant bij blijven.
De serie Veronica's Closet waarin ze later de hoofdrol speelde (met o.a. Kathy Najimy) keek ik graag. Vooral ook om Kathy Najimy, een goed voorbeeld dat je als vrouw met een maat meer niet slecht in je vel hoeft te zitten (hoewel ik wel altijd, heel gemeen, heb gedacht dat Kirstie Alley haar expres als medespeelster had uitgezocht om dunner bij af te steken).

Jan Paul zei

Dat vind ik ook wel, Edward. En zelfs op de mislukte foto heeft ze nog wel iets, met dat grappige boze mondje.

Ik ben benieuwd of die fotograaf nog leeft.

Veronica's Closet ken ik helemaal niet, Ingrid. Wanneer is dat hier uitgezonden?

Ingrid zei

Volgens mij in Nederland met tussenpozen eind jaren negentig, begin jaren nul op Veronica. De serie begon in Amerika op NBC in 1997 en liep tot 2000. (kijk eens op: http://www.imdb.com/title/tt0118506/ en op http://www.tv.com/veronica-s-closet/show/529/summary.html)

In Nederland kwam de serie in het begin denk ik halverwege de avond, maar later halverwege de middag, dan nam ik hem wel eens op. Het is een komedie over de eigenares van een succesvol lingerie-concern (een vette knipoog naar het in Amerika zeer goed lopende lingeriemerk Victoria's Secret) en haar medewerkers. Kirstie Alley speelt Veronica, de hoofdrol.

De acteurs die Josh en Chloe speelden in Veronica's Closet, zie je nu nog vaak in films of series spelen. Wallace 'Josh' Langham speelde mee in Little Miss Sunshine (als Kirby), en Mary Lynn 'Chloe' Rajskub speelde Jacks trouwe rechterhand op de computer in '24', waar haar personage trouwens ook Chloe heette.

Ingrid zei

Als je op Youtube "Veronica's Closet" intypt, kun je het intro-filmpje ervan zien. Helaas vrij slechte kwaliteit, maar het geeft wel een aardig idee.

ted zei

Een van de leukste typetjes in 'Veronica's Closet' was een assistent die een nicht als een paard was, maar dat absoluut ontkende. Die acteur loopt nu rond in één van de versies van CSI als laborant, of zo.

Ingrid zei

Ted! Jij kent het!
Inderdaad, dat was Josh. Vond ik ook het leukste personage.

Ingrid zei

Speciaal voor Edward nog twee foto's van Kirstie Alley mèt alle (inmiddels verloren) kilo's. En hier is ze wel mooi voor gaan zitten. Het zijn publiciteitsfoto's van de (door haarzelf geschreven serie) Fat Actress.
http://sheknows.com/graphics/fatactress7.jpg
en
http://www.digitallyobsessed.com/cover_art3/fatactress01.jpg

Ingrid zei

http://www.digitallyobsessed.com/cover_art3/fatactress01.jpg moet die laatste zijn. Dat kwam niet goed door.

Ingrid zei

Hé, wat gek, ik denk dat de regel te lang is. Ik probeer het anders. Het laatste stuk van het webadres moet zijn: /fatactress01.jpg