vrijdag, april 06, 2007

Opgelicht

Als het gaat om geslaagde 1 aprilgrappen, dan steekt de BBC met kop en schouders boven de rest uit. Zo hadden ze in 1976 een erg grappige, met dank aan Sir Patrick Moore. Moore is de bekendste astronoom van Engeland. Hij had in die tijd een programma over de sterren, ´The Sky at Night´. Daarin kondigde hij op 31 maart aan dat er de volgende dag iets bijzonders aan de hand zou zijn. Pluto zou op dat moment namelijk precies achter Jupiter staan, waardoor de zwaartekracht van die laatste planeet tijdelijk extra krachtig zou zijn. Als gevolg daarvan nam de zwaartekracht op aarde juist af. Mensen zouden dit de volgende dag merken als ze precies om dertien minuten voor tien omhoog zouden springen. Als ze dat deden, dan zouden ze merken dat het wat langer duurde voordat ze naar beneden kwamen.

Vanaf twaalf minuten voor tien stond de telefoonlijn bij de BBC roodgloeiend. Of ze wel goed wijs waren bij de BBC. Met die verminderde zwaartekracht knal je zo tegen het plafond. Een dame had zo haar hoofd zelfs ernstig verwond. En zij was niet de enige. Bij sommige mensen was de tafel spontaan gaan zweven. En zo bleken nog honderden andere mensen daadwerkelijk ervaren te hebben dat de zwaartekracht tijdelijk was verminderd...

1 opmerking:

ted zei

Een vriendin van mijn moeder kreeg een brief van de Avro waarin ze werd uitgenodigd om zitting te nemen in een demonstratiegroep voor een cursus bridge die op de televisie zou worden uitgezonden. Die vriendin was razend enthousiast en ging aan de slag: ze belde al haar vrienden en kennissen, ging naar de kapper en bereidde zich helemaal voor op haar deelname aan het programma. Gauw bekende mijn moeder dat ze mij had gevraagd om een brief van de omroep (ik had een bruikbare van de Avro in mijn bezit) te vervalsen en op te sturen, want haar vriendin wilde in elke aflevering van de serie een andere outfit dragen en was alvast begonnen te shoppen; ik geloof dat er tenminste 13 afleveringen gepland stonden!
Achteraf hadden mijn moeder en ik wel spijt, want de teleurstelling bij haar vriendin was enorm.