maandag, april 09, 2007

The Joy of Blogging

De storm rond het beertje Knut is gaan liggen. Dat betekent dat dit blog per dag zo´n 200 bezoekers minder krijgt dan twee weken geleden. Dat is niet erg, want het aantal bezoekers blijft op lange termijn gemiddeld gezien groeien. Ik blog deze week precies een half jaar en heb nu iets meer dan 20.000 bezoeken gehad (waarvan minstens 3000 van mezelf). En voorlopig blijf ik nog even doorgaan, want ik vind het nog steeds de moeite waard. Maar wat is er nou zo leuk aan bloggen?

* Allereerst weet je nooit wat er over een week op je blog staat. Elke dag begint met een virtueel leeg vel papier dat gevuld moet worden met een praatje en een plaatje. Dat is leuk.
* Ook de reacties zijn leuk. Het is zeker niet de bedoeling dat elk stukje tientallen comments moet krijgen. Het aantal reacties zie ik ook niet als een graadmeter van de kwaliteit van een post. Maar de reacties maken het stukje juist veel leuker. Flauwe stukjes hebben vaak de grappigste commentaren.
* Maar het leukst is de Statcounter, het statistiekprogrammaatje waarmee ik kan zien hoeveel mensen mijn blog bezocht hebben. Soms zie ik bijvoorbeeld dat iemand per ongeluk op mijn blog is gekomen, maar wel twee uur blijft hangen en heel veel posts leest. Bij een boek heb je dat niet. Je weet ongeveer hoeveel boeken verkocht zijn. Maar of ze echt helemaal gelezen worden, dat is nog maar de vraag.
* De Statcounter heeft nu ook een nieuwe functie, waardoor je makkelijker kunt zien of je bezocht wordt door nieuwe of terugkerende bezoekers. Daaruit blijkt dat zo´n vijftig mensen dit blog regelmatig lezen. Dat is ook leuk. Het blijven anonieme ip-adressen, maar ik ga er van uit dat de meeste lezers bekenden zijn. Daarom verander ik de ´u´ in de aanspreekvorm voortaan in ´je´. Ik heb er een hekel aan als winkels dat doen, maar op dit blog mag dat nu.

Ik twijfel alleen nog of ik dagelijks moet schrijven of niet. Moeten het minder, maar betere stukjes worden? Of moet er elke dag wat te doen zijn op dit blog. Daar ben ik nog niet uit.

7 opmerkingen:

Ingrid zei

Gefeliciteerd met je halfjaarlijks jubileum, Jan Paul!
Tja, als elke-dag-bezoeker (bijna vanaf de eerste dag geloof ik) vind ik elke dag een nieuw stukje altijd leuk. Maar het is jouw blog, dus je moet doen wat jij wilt om het bloggen voor jou ook leuk te houden. Toch?
Want dat is het belangrijkste om goede stukjes te maken, je moet het wel zelf leuk blijven vinden.

Ingrid zei

Hoeveel stukjes heb je trouwens inmiddels geschreven? (dan kunnen we weer toeleven naar een volgende mijlpaal)

Jan Paul zei

De teller staat nu op 282 posts. Dat is meer dan anderhalf berichtje per dag.

ted zei

Zolang u het leuk blijft vinden hoeft er niet speciaal iets te veranderen, volgens mij. - Eh, of mogen wij nou ook jij zeggen tegen u?

Jan Paul zei

Jij wel, majesteit.

Gina zei

hey Jan Paul, proficiat! ben door jou, eh U en de Uwen ook aan het bloggen geslagen, dus dat zal altijd in mn eigen blog-geschiedenis overeind blijven, grinnikte ze.
gaf er ginder bijna de brui aan omdat de teneur in de Volkskrant/Volkstuintjes me zo enorm tegenstond. en dan is Blogger weer een oase van rust, toch. was hier wel, maar lang niet op mn eigen stek geweest, tot daarnet. verrast door enkele nieuwe reacties. voelde me gelijk schuldig dat ik Bloggerland verwaarloosd had. vreemd fenomeen is het toch. want je vraagt je geregeld af waarom je blogt. zoekt naar het legitieme ervan. of zoiets.
maar doe JIJ vooral zoals je doet, zoals je schrijft, wanneer je schrijft. alles over dieren is geweldig, Miebeth Zalfjes is geweldig (leerzaam) en alle enge spookachtige onverklaarbare dingen zijn onderhoudend.

Anoniem zei

huh... love this thread..