donderdag, april 12, 2007

De ster uit het verleden: Flipje

Het is ronduit oneerbiedig om Flipje Flipje te noemen. Het pientere bessenmannetje is namelijk al dik in de zeventig en heeft een flinke staat van dienst. Maar weinig mensen weten dat meneer Flip tot leven kwam uit een betoverde framboos. Dat klinkt raar. Maar in Kabouterland, waar hij vandaan komt, is dat heel normaal. Overigens belandt hij al snel in Dierenland, waardoor ik vermoed dat onze sappige held over twee paspoorten beschikt. En nou jij weer, Geert!

Flip was een ´mediator´ avant la lettre. Telkens haalde iemand in Dierenland wel weer een dommiteit of gemene streek uit, waardoor de inmiddels kranig bejaarde de zaak weer kon sussen. En uiteindelijk trakteerde hij elke keer weer op een product van De Betuwe uit Tiel. Zo was hij ook nog eens. Het is dan ook volkomen terecht dat ´El Flippo´ in Tiel een standbeeld kreeg en zelfs een eigen museum!

Maar ja. Dat was toen. Waar is de ex-framboos nu? In een tehuis voor oude besjes? De Betuwe bestaat niet meer als merk. Eigenaar Hero heeft het om zeep geholpen. Jomanda werd een beroemder boegbeeld van de fruitstad. En van ons vitaminerijke ventje hebben we niets meer vernomen.

Maar er is goed nieuws! Ook al is hij bejaard, hij komt terug! Op diverse potjes en verpakkingen. En er komen zelfs nieuwe avonturen van een als een feniks uit de as herrezen Flipje (via Marijke Helwegen, waarschijnlijk. Want hij heeft een behoorlijke facelift ondergaan). Binnenkort kunt u hem weer bewonderen en zal hij schitteren als vanouds.

5 opmerkingen:

ted zei

Vaak krijg je bloemen mee als je op een school geweest bent, en dat is niet erg handig als je met de trein reist, want je bent gedurende de reis één hand kwijt aan dat boeket.
In Tiel kreeg ik na een schoolbezoek - het was het juiste seizoen - in plaats van bloemen eens een mand vol kersen mee! Erg onhandig in de trein, maar ik was verrukt! Het waren heerlijke kersen en het mandje heb ik nog steeds: het is nu de stofdoekenmand.

Xandra zei

Ik heb nog van die flipje boekjes, op tweedehandsmarkten wordt er nog een flinke duit voor betaald.

Had een vriendje in Tiel.
Saai daar zeg.. pfoe.. ik kreeg zelfs een enquetteformulier in de trein over het uitgaansleven in Tiel. WELK UITGAANSLEVEN? Paste prima op de lege regel.

Toen ik er was, waren toevallig een aantal flipjebeeldjes gejat, die op de wegwijzers in Tiel staan.
Ik als Rotterdamse werd met scheve ogen aangekeken, hoezo vooroordeel? Pfoe!

Richard zei

Hm, ik weet niet of ik zo blij ben met de terugkeer van deze ster uit het verleden. Vroeger noemden ze mij geregeld "Flipje" omdat mijn achternaam hetzelfde klinkt als de plaats waar Flipje vandaan komt.

De laatste jaren valt het wel mee, maar hoe gaat dat worden als Flipje weer helemaal hip wordt?

Xandra zei

Dan word je vast en zeker FLIPPO genoemd... ;)
Ohnee WEER een rage die je niet terug wil zien!!

Jan Paul zei

Je moet Richards omgeving niet op ideeën brengen, Xandra!

Maar het is niet meer van De Betuwe, hè? Dus ik denk dat het voortaan gewoon Flipje wordt. Niet meer Flipje uit Thiel, eh Tiel. Misschien leggen ze de nadruk voortaan wat meer op zijn heldendom, als Hero.