donderdag, april 26, 2007

Bolognafiere

Ik kan me zo voorstellen dat veel lezers van dit blog geen flauw benul hebben wat de kinderboekenbeurs van Bologna is. Het is ook moeilijk voor te stellen, want het is gi-gan-tisch. De reactie van elke schrijver of illustrator bij het eerste bezoek op deze beurs is dezelfde: "Wat doe ik hier nog? Alle denkbare boeken zijn al gemaakt."

De beurs bestaat uit een stuk of acht hallen ter grootte van een uit de kluiten gewassen voetbalveld. Daar presenteren alle grote en minder grote kinderboekenuitgevers van de hele wereld hun recente en minder recente aanwinsten. Dat zijn dus alles bij elkaar heel veel boeken. Voornamelijk (in onze ogen) vreselijke boeken, maar ook flink wat prachtige boeken.

Gelukkig is de tweede reactie van elke schrijver of illustrator op de beurs meestal ook dezelfde: "Ik wil direct weer aan de slag om de mooiste boeken te maken."

19 opmerkingen:

bibi zei

Mmmm, Jan Paul, dit is een beetje een verdacht stukje. Een beetje oppervlakkig, aan de saaie kant zelfs als ik het zo mag formuleren. Je bent uren zoek geweest. We speculeerden hier al in hoeveel sloten tegelijk je was gelopen. Mijn mailbox stroomde over. UPC heeft moeten ingrijpen anders was mijn computer ontploft met mijn verbeterde manuscript erbij. Marieke blijft aan de vage kant. Edward doet iets met taxi's op zijn blog. Ik weet het niet, ik weet het niet. Miebeth eens vragen wat zij ervan vindt.

Ingrid zei

Hé, ben jij niet mee, Bibi?

miebeth zalfjes zei

Ik vind niks, Bibi. Ik doe op dit moment onderzoek naar het effect van het vraagteken op kinderen in kinderboeken.

bibi zei

@Ingrid: ik ben aan het werk. Iemand moet er toch voor zorgen dat er nieuwe boeken op de beurs verschijnen?
@Miebeth: Doe je dat onderzoek soms in Bologna?

miebeth z zei

Hoe raad je het zo Bibi. Ik denk dat de uitkomst van mijn onderzoek de wereld zal doen schudden. Je wilt niet weten wat dat vraagteken doet met de jonge kinderziel.

bibi zei

Je bedoelt Miebeth het effect dat het vraagteken in kinderboeken op kinderen heeft? Of het effect dat het vraagteken heeft op kinderen die in kinderboeken voorkomen.

Ingrid zei

@Bibi: Ik begreep net dat alle boeken al geschreven zijn. Maar gelukkig zien wij daar niks van, hier in Nederland. Dus wij gaan stug door.
@Miebeth: oei, dat belooft weinig goeds voor het uitroepteken.

miebeth z zei

Dat eerste natuurlijk. Maar ik zeg verder nog niks. Ik blog er later over. En morgen ga ik lekker een dagje naar Venetie.

Ingrid zei

Ik heb trouwens gisteren en vanavond zaaaalige pasta gegeten. Zelfgemaakt. Toch een beetje het Italië-gevoel. Die fijne obers denk ik er ook wel zelf bij.

Ingrid zei

En ik heb vandaag een dikke pil met acht romans van Pavese gekocht. Voor mijn lief die met Italië heimwee zit.
En nu ga ik in mijn tuinstoel naar de wolken liggen kijken, mijn kat mauwt al een kwartier lang, boos dat ik binnen zit.

Ingrid zei

Bibi en Miebeth, ga ook lekker genieten van het mooie weer. Schrijven kan prima buiten!

marieke zei

@Miebeth. wat toevallig ik ga ook naar Venetie...
@Bibi. Ikke vaag??? Ik was juist degene die de tijdelijke vermissing van Jan Paul aan het licht bracht. :)

bibi zei

En waar is hij nu? Weer tijdelijk verdwaald? Ben jij niet Miebeth Marieke? Ik zie opeens overal vraagtekens.

bergelund thor zei

Hei Jon Pol Skutte!

Hva gjør DU her i Bologna????

Jan Paul zei

Thor, hou alsjeblieft je Noorse rothoofd.

marieke zei

Ikke miebeth? Neeeeeeee ik ben niet zo soft. Het is gelukt om Miebeth de hele dag te ontlopen.

miebeth zei

Ik heb jullie wel zien zitten hoor. Ik was daar met Thor. Hij gebruikt erg veel vraagtekens. Heerlijk.

bergelund thor zei

Røthøfd ????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

miebeth zei

Mmmmmmmmmmmmmmmmmm