woensdag, april 11, 2007

April 1982

Ooit was deze week de leukste week van het jaar. Soms was het een week eerder, maar meestal was het deze week, de week na Pasen. En ooit, dat was zo’n vijfentwintig tot dertig jaar geleden.

Een heel jaar leefde je naar het paasvoetbaltoernooi toe. Het was het absolute hoogtepunt van je schooljaar. Eén van mijn broers had op dat gebied alles gewonnen wat er maar te winnen viel. Kampioen van het dorp en later van de regio. Ze konden zelfs meedoen aan het landelijke toernooi, maar dat mocht niet van de school. Hun leerprestaties zouden er onder lijden.

Toen ik in de zesde zat (groep acht nu) zou het allemaal nog wel eens veel beter kunnen worden. We hadden een wereldteam. In de oefenpartijtjes hadden we iedereen verslagen. Soeverein. En zelf speelde ik de sterren van de hemel. Dat kwam omdat ik elke dag met een tennisbal voetbalde. Dat is goed voor je techniek.

En toen begon het. Drie wedstrijden lang heb ik vooral vrij gelopen. Perfect aanspeelbaar. Met een prachtige open ruimte voor me. In de oefenwedstrijden kreeg ik dan meteen de bal, zodat ik het prachtig kon afronden. Maar dit waren geen oefenwedstrijden meer. Iedereen speelde voor zich. Mijn teamgenoten dribbelden net zo lang tot ze de bal kwijt raakten. Ze pakten zelfs de bal van elkaar af om maar aan de bal te komen. Ik heb geen bal aangeraakt. We verloren zelfs van de St. Jozefschool. Kan je nagaan!

In de laatste wedstrijd zou ik het allemaal anders doen. Ik zou ook in dat kluitje duiken. Ik zou ook de bal van mijn eigen teamgenoten afpakken. En ik zou nu ook eens laten zien wat ik kon. Dat werkte. Eindelijk was ik aan de bal. Ik scoorde binnen vijf minuten. Maar meteen daarna werd ik gewisseld. Zo konden de kleintjes – die nog geen wedstrijd gespeeld hadden – ook een keer in het veld staan. Ik huilde zo hard dat de meester mij weer terug wilde wisselen.

Maar dat hoefde van mij niet meer.

25 opmerkingen:

Ingrid zei

Ach, ik kan helemaal meevoelen met dat teleurgestelde jongetje.
Jeugdleed zit zo diep, als we eraan terugdenken voelt het ineens alsof het gisteren nog gebeurd is. Het prachtige boek van Douwe Draaisma over de werking van het geheugen ("Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt") verklaart waarom die ervaringen en vooral bijbehorende gevoelens zo sterk blijven, ook al is het tientallen jaren later.
Iedereen: Lees dat boek en ga op tijdreis in je eigen geheugen!

bibi zei

Nee, nee, lees dat boek niet. Sorry Ingrid, sorry, maar ik vond dit zo'n prachtig verhaal dat ik nog niet kende, dat ik het niet verklaard wil hebben door niemand. Hier moet elke wetenschapper vanaf blijven. Ik geloof niet dat ik bij dit verhaal ondertiteling nodig heb. Natuurlijk blijft dit je bij alsof het gisteren was. Als dit je niet blijblijft, wat in hemelsnaam dan wel?

Ingrid zei

O, nee, nee, het was helemaal niet als ondertiteling bedoeld. Ik vind het verhaal zo mooi, dat ik juist iedereen wil aanraden om óók van die mooie verhalen op te duiken...
Dus: lees het wel of lees het niet. Of lees het een andere keer. Maar geniet hoe dan ook niet minder van het mooie blogstuk!

marieke zei

Ja! Schoolvoetbaltoernooien! Die waren er dus ook voor meisjes. En de meiden uit mijn klas wilden ook meedoen. Dus deden we mee. Met t-shirts met bekende voetbalnamen (ik was Marieke Vanenburg... tsja). Het ging ons niet om het voetballen, zo bleek al snel. We voetbalden wat en zaten wat langs de zijlijn te kletsen tot we het veld in mochten. En ja, toen was het mijn beurt, ik mocht aantreden. Zat net midden in een gesprek met een van de ander 'bankzitters' maar rende meteen het veld op, kreeg binnen 5 seconden de bal en begon aan een spurt het veld over. Ik was al vlak bij de goal en keek richting de keeper en wilde uithalen... Maar zag nog net op tijd dat dat een meisje was uit mijn eigen klas. Terwijl wij, bankzitters, hadden zitten keuvelen was er van helft gewisseld en dat was compleet aan ons voorbij gegaan. Einde voetbalcarrière.

Edward van de Vendel zei

Ik hartje Jan Paul en Marieke, en ware ik de coach van het KinderBoekenElftal dan zou ik jullie meteen opstellen. (Maar ik geef eerlijk toe: ik zou alleen interlands tegen Needlework United aannemen. Heel misschien tegen de FC Macramee.)

bibi zei

Ik scoorde een keer, zesde klas, voetbaltoernooi, verdediger, jongenselftal, vanaf de middenlijn.

Edward van de Vendel zei

Met Bibi erbij durf ik die interland tegen de Cement Sjouwers Internationals (CSI) wel aan te nemen.

bibi zei

Met jan Paul als aanvoerder? Ik doe mee. En dan nemen we FC Gorilla Kings er ook nog als tegenstander bij. Marieke krijgt een pc (personal coach) aan haar zijde die steeds met een pijl de speelrichting aangeeft. Kees, waar ben je? Sta jij in het doel?

marieke zei

Ik ga nu meteen scheenbeschermers kopen. Oftewel ik doe mee!

Edward van de Vendel zei

Ik denk ook dat er heel wat fantastische boeken uit voortkomen, uit die FC Kinderboek Toernee van ons.
Kees schrijft 'Geen houden aan (2)'
BB 'Bibi's Bijzondere Buitenspel Boek'
JP 'De wissel, na zoveel jaren opnieuw'
F schrijft natuurlijk 'Hoe overleef ik mijn eerste/tweede gele/rode kaart/uit-tenue?'
T: 'De mier en de scheidsrechter'
S: 'Rintje maakt een schwalbe'
En ik? Ons twaalfde lichaam.

Oja: Marieke deelt de vaantjes uit.

bibi zei

En Marieke gaat er ook voor zorgen dat we gesponsord worden door de fcpnb.

Jan Paul zei

FC Kinderboek uit, altijd lastig!

marieke zei

@ Edward... De vaantjes? :(
Ik wilde eigenlijk zorgen dat de eerste weken van oktober in het teken staan van voetbal en ik regel dan onze tournee langs boekhandels, bibliotheken, basisscholen en voetbalclubs.
@ bibi; zie bovenstaande, als ik met dat plan nog geen geld kan aftroggelen.

bibi zei

Mariek koop je ook meteen scheenbeschermers voor mij? Ik ga met een tennisbaloefenen in het park (tip van onze aanvoerder Jan Paul). En wanneer begint de training Edward? Speel je als coach ook mee? Ja toch? Kees waar blijf je? Groningen is nu toch weer niet zo ver weg?

marieke zei

Ha biebje! 2 paar scheenbeschermers zijn genoteerd. Ik ga natuurlijk ook nog proberen wat korting te regelen. Mogen wij ook shoppen voor het tenue? Iemand een voorstel voor de clubkleuren?

Jan Paul zei

Griffelgoud, denk ik.

bibi zei

Eh, zwart-bont graag. Maar niet te warm.

Kees zei

Ik op doel? Dácht het niet. Rechtsback, dames en heren, dáártoe ben ik opgeleid. Herinner me goed de opdracht tot mandekking waarmee de jeugdtrainer van Quick ’35, Thijs Pals, me elke zondag het veld in stuurde: “Al gaat-ie te pissen, de gáást met ‘m mee!”

marieke zei

Kan iemand ook even gaan bepalen volgens welk systeem we gaan spelen, dan kan ik me daar een beetje op gaan voorbereiden.

Kees zei

En om maar meteen aan het muiten te slaan: ik vind niet dat Edward coach moet zijn. Veel te jong en te fit. Op nummer 10 met die man, punt naar voren. Voor de coaching zoeken wij een wijze, ietwat oudere man, bijvoorbeeld een Hofman, een Wím Hofman.

bibi zei

Had jij niet iets tegen zeeuwen?

kees zei

Alleen in grote concentraties.

Jan Paul zei

Er komen ook niet heel veel goede voetballers vandaan. Ik vrees zelfs dat Peter van Vossen in de topdrie van beste Zeeuwen staat. Dat zegt iets.

bibi zei

Goed, maar wie dan op doel? Wie gaat de ballen keren? Hoe heette dat schatje ook alweer Mariek? Mijn s&t* op het bal?
Wie schrijft het clublied?
Wat vinden jullie van:
'Ha ha we gaan jullie verslaan'
als eerste zin?
*steun en toeverlaat

marieke zei

Gijs! Die kunnen we natuurlijk vragen, maar die was toch alleen jouw trap-s&t??? Voor de rest van de avond waren dat toch jan paul, edward, kees en ondergetekende... :)