dinsdag, maart 27, 2007

Niet nadenken

Weet u wie volgens mij voor geen meter deugt? Dick Grijpink, de vroegere directeur van TCA. En weet u waarom ik denk dat-ie niet deugt? Omdat hij een fout hoofd heeft. Nog afgezien van alle verhalen die over hem de ronde doen, want daar weet ik niet genoeg van af. Als u hem niet kent, dan geeft dat niet voor dit stukje. Die grijns zegt voldoende. Zelfs met zonnebril. Zelfs op een klein plaatje.

En weet u wie ik nou juist heel sympathiek vind om te zien? Anni Friesinger. Die deugt. Dat zie je zo. Van dichtbij en van veraf.

Nounounou Jan Paul, zo ongenuanceerd ben je niet vaak. Klopt. Maar ik denk wel dat ik gelijk heb met mijn twee stellingen. En ik zou het niet gek vinden als u het, ondanks alle gebrek aan nuance, met mij eens was. Dat komt omdat onze hersenen getraind zijn om in een tiende van een seconde een beslissing te nemen over iemands uiterlijk. En dat oordeel blijkt negen van de tien keer correct. Onze hersenen zijn beter in het nemen van snelle beslissingen, dan in het nemen van weloverwogen beslissingen. Dat blijkt uit inmiddels tientallen wetenschappelijke onderzoeken. Miebeth kan zo met voorbeelden komen.

Ga je vanaf die tiende van een seconde juist nadenken, dan gaat het mis. ´Ach, misschien valt die Grijpink wel mee.´ ´Wie zegt dat die Friesinger niet één grote rol speelt?´ Gut-feelings. Intuïtie. Daar moeten we naar luisteren, zeggen de experts. If it looks like a duck, if it walks like a duck, if it quacks like a duck, it probably is a duck. Zit wat in. Toch?

Wilt u een huis kopen? Zoekt u een nieuwe baan? Denkt u er dus vooral niet te lang over na.

4 opmerkingen:

Gina zei

ja. maar zo las ik net ergens iets over het (winter)huis van George Bush in Texas en het huis van Al Gore in Tennessee. het huis van Bush was veeeel kleiner en milieubewuster en milieuvriendelijker gebouwd dan het elektriciteit-verslindende 20 kamers tellend huis van Gore. was wel ff een gefronste wenkbrauwen moment.

Lilli zei

Global Warming is een natuurlijk fenomeen wat zich in cycli afspeelt. De komende honderd jaar wordt het warmer, daarna weer kouder, ongeacht wat Al Gore zegt. En dus zal zijn electriciteitsverbruik hem waarschijnlijk een rotzorg zijn. Is the aim of the game niet de volgende presidentsverkiezingen winnen? Hoeveel huizen heeft Bush?

Oh, over ongenuanceerd gesproken ;-). Wat voelt dat soms lekker he?!

Volgens mij heeft dat talloze wetenschappelijke onderzoek nog heel veel haken en ogen. Zo is het bijvoorbeeld voornamelijk in het laboratorium onderzocht, experimentele settings waar beslissingen op heel andere wijze worden genomen dan in het 'echte leven'. Bovendien valt er nogal af te dingen op de methode- ren resultatensecties van deze artikelen. De effecten mogen danwel significant zijn, maar de effectgroottes zijn zo minimaal dat je je af kunt vragen of er uberhaupt wel een verschil is. Sorry dat ik weer zo kritisch door de bocht kom JP... ik laat me graag door Miebeth overtuigen!

Jan Paul zei

Ik heb laatst gelezen dat het enorm meevalt met de hoeveelheid extra CO2 die wij de lucht injagen. Dat zou door ons toedoen maar 0.03 procent hoger liggen.

Ik geloof daar geen snars van, maar heb Miebeth opdracht gegeven om dat eens uit te zoeken.

En het lijkt me dat Al Gore zoveel voor het milieu doet dat hij op zijn minst ´klimaatneutraal´ bezig is.

Bush heeft in de eerste maand dat hij president was álle milieuvriendelijke initiatieven van Clinton de nek om gedraaid. Dat hij in een milieuvriendelijk huis zou wonen klinkt dan ook als een extreme variant van ´pennywise, poundfoolish´.

Dat Al Gore zo in de pers komt is natuurlijk een opzetje van de republikeinen. Desalniettemin is het stom van hem dat hij niet eerst de splinter uit zijn eigen oog heeft gehaald voordat hij aan de balk van Bush begon. Hij had natuurlijk zelf het goede voorbeeld moeten geven.

Anoniem zei

U zegt dan misschien dat het 9 van de 10 keer waar is, maar wat u over Dick Grijpink zegt dat is dus echt niet waar. Deze man heeft dan misschien een grote mond, maar hij heeft een hart van goud en hij deugt zeker wel.