vrijdag, maart 16, 2007

Miebeth´s kleine cursus humor (II)

We zijn alweer bij de E aanbeland. De E van

Epigram - Puntdicht: ´Bij sneeuw in november valt kerst in december´.
Fool´s query - Een goed antwoord op een slechte vraag: ´Ligt er sneeuw op de noordpool? Heeft Sinterklaas een lange witte baard?´
Freudiaanse verspreking - Oftewel een seksueel getinte verneuking eh, verspreking.
Goldwynism - Leuk bedoelde fout: ´Ik vergis me nooit. Daar ben ik veel te slecht in.´
Ironie - Spot: ´Ik zou jou nooit belachelijk maken. Dat kan je zelf veel beter.´
Mal-à-propos - verkeerd gebruik van een woord of zin: ´Dat introduceert me voor geen meter.´
Nonsens - Tja, nonsens dus: ´Mijn ouders waren broer en zus. Daarom lijk ik zo op mezelf.´
Omkering - ´Good morning, lord´, ´Good Lord! morning...´ Of ´Count Basie´ en ´Kees Bounty´.
Overdrijving - Zie daarvoor de ´We were so poor sketch´ hieronder.

Morgen de laatste stijlfiguren.

Miebeth

1 opmerking:

ted zei

Deze hoort er ook nog bij: de verkeerde zinsmelodie (of een komma waar die al of niet hoort). Ik heb deze van Benny Hill altijd erg leuk gevonden, de verspreking van een volgens mij beroemde dichtregel:

What is this thing called love?

Benny maakte daarvan:

What is this thing called, love?

En dat ging gepaard met, als ik me dat goed herinner, een nauwelijks merkbare verwijzing van de dame die het zei naar het kruis van de als ridder verklede Benny Hill.