zaterdag, maart 31, 2007

Het spookkasteel

Niet ver van het huis van mijn ouders staat een kasteel. Heel bijzonder is dat kasteel niet, behalve dan in bepaalde kringen. Want het spookt er. En niet zo´n beetje ook. Het staat in de toptien van Europe´s most haunted castles. Jahaa. Maar wie komen we dan allemaal tegen als we ´s nachts met een kaarsje door de vertrekken dwalen?
Allereerst de oudste bewoner, Ridder Berend Dorenweerd. Hij werd per ongeluk ´s nachts in bed gevonden bij Mechtild. In een slaapdronken bui dacht hij dat het zijn (toen al overleden) vrouw was. De echtgenoot van Mechtild geloofde er geen snars van en onthoofdde Berend.
Berend heeft al een paar eeuwen gezelschap van Jan Vinken. Jan Vinken was een dief die betrapt werd door de kamenier. Bij een poging om te ontsnappen vermoordde Vinken de man. Maar hij werd toch gepakt en in de vergeetput gestopt, waar hij de hongerdood stierf.

Verder dolen er misschien wel tientallen soldaten rond. Uit de dertiende eeuw, toen het kasteel belegerd werd en uit 1944, bij de Slag om Arnhem.
En een Mexicaanse vrouw liep een paar jaar geleden gillend het kasteel uit omdat ze begroet werd door Baron van Brakell, een vroegere eigenaar van het kasteel. Detail: hij is al 130 jaar dood...

In 2004 haalde het kasteel de internationale pers toen een BBC-ploeg vertelde dat ze opnamen hadden gemaakt van één van de spoken. Niet veel later gaven ze toe dat ze de hele boel in scène hadden gezet.

In elk geval geloofde mijn vorige hond, Joy de Berner Senner, dat er spoken waren. Het dier weigerde een keer de ophaalbrug van het kasteel op te lopen. Wij zagen daar niets. Maar Joy ´zag´ op klaarlichte dag op een paar meter afstand iets buitengewoon engs. Blaffen, grommen, haren overeind, staart omlaag. Met geen stok was ze de binnenplaats op te krijgen.

7 opmerkingen:

Xandra zei

Op sommige spooky plaatsen hebben ze zelfs camera's neergezet en via internet kun je dan ghost watchen.

Waar zijn de ghostbusters als je ze nodig hebt!?
Ik zie net een groen slijmerig ding naar me zwaaien...

iek!

Jan Paul zei

Er zijn op Youtube ook filmpjes van mensen die ´s nachts met een camera op zak het kasteel bezoeken. Die zijn buitengewoon saai.

Overigens is er ook iemand die in het kasteel woont. En hijzelf heeft nog nooit iets raars meegemaakt.

Xandra zei

maar leeft hij nog?


hihihi...

Gina zei

http://www.theghosthunter.nl/

Jan Paul houdt wel erg veel van rare dingen, grinnik. Vroeger, eind zestiger jaren-begin zeventiger, had je in de Panorama vaak van die absurde gekke stukjes en nog raarder foto's. Was leuk. Spookkastelen blijven ook altijd leuk. Bovenstaande link, ik zag er foto's met ronde vlekjes, de meneer noemt het Orbjes. Als dat Orbjes zijn, dan heb ik ze ook in de grotten van Han gefotografeerd. Wel vijf generaties Orbjes denk ik dan.

Denk ook aan een film die ik als kind gezien heb en me heel lang nog koude rillingen heeft gegeven, soms als ik bang onder de dekens lag. The Haunting (1963), over een spookhuis. Brrrr. Eng. Net als Don't Look Now met Donald Sutherland en die enge enge enge rode dwerg op het laatste. Super eng. Dus let maar op dat je nergens zo'n roodkapje tegenkomt, Jan Paul!

Jan Paul zei

Zou dat het zijn, Xandra?

Gina, ik heb in januari over die orbjes geschreven (het stukje heet ´stippen´). Een vriend van mij heeft ze ook in huis.

En ik kijk inderdaad nooit naar enge films. Ik ben namelijk doodsbang dat ik er nachtmerries van krijg. En mijn nachtmerries zijn pas echt eng. Heel, heel eng.

Anoniem zei

ik moet voor school een werkstuk inleveren en jouw spook informatie heeft me een 10+ bezorgt bedankt en ik vind het cool dat je zo je best doet om dit te vertellen

Anoniem zei

Ik woon zelf ook niet ver van het kasteel af, en toen ik er was heb ik de foto's gezien die met de nacht kijker gemaakt waren,heel indrukwekkend.Ik had wel het gevoel van hoe dichter ik naar die bewuste hoek liep met die twee schilderijtjes hoe kouder ik het kreeg van binnenuit, heel apart!
Zou er dan toch iets van waar zijn?