woensdag, maart 14, 2007

Gezonder dan u denkt

Met de keuze voor humor als thema van de boekenweek redt het CPNB misschien wel levens. Jahaa, want lachen is een stuk gezonder dan u denkt. Hier vindt u de zeven belangrijkste redenen waarom een goede grap meer effect heeft dan een zure appel.

* Lachen heeft een buitengewoon positief effect op het hart. Onder andere omdat het de kwalijke stress uit het lichaam haalt, die zo’n slecht effect op ons gestel heeft.
* Lachen is een uitstekende pijnstiller. Niet alleen tijdens het lachen zelf, ook daarna. Mensen met chronische pijn slapen lekkerder als ze voor het slapen gaan naar een grappige film kijken.
* Lachen heeft een zeer positief effect op het immuunsysteem. Tijdens het lachen produceren we stoffen die allerlei enge ziektes tegen gaan.
* Lachen is zelfs goed voor diabetici. De bloedsuikerspiegel daalt enorm als er na de maaltijd een paar leuke grappen worden verteld.
* Lachen is topsport. Honderd lachbuien hebben hetzelfde effect als een kwartiertje spinning! Het is goed voor allerlei soorten spieren in uw hele lichaam.
* Lachen is uitstekend tegen depressies. U maakt al lachend endorfine aan en dat werkt beter
* Lachen haalt zelfs angsten weg. Zieke kinderen zijn na een bezoek van een Cliniclown minder bang. En voor volwassenen werkt het ook.

Jaah, lacht u maar!

Miebeth Zalfjes, wetenschappelijk medewerker

4 opmerkingen:

Gina zei

jaaaaaa. lachen is hartstikke gezond. wij hebben wat gedoe met enkele buren en soms bezie ik het als een soort Koot en Bie aflevering, een rollenspel (Kees van Kooten als de overbuurvrouw), maar dan een slecht gespeelde aflevering die de uitzending nooit haalde. en dan lig ik prompt weer in een deuk. tot het volgende gebreide vestje luidkeels mekkert over haar relatie-therapie en "hoe gaat dat, manisch depressief zijn, want soms denk ik dat ik dat heb..." (toehoorders verdrinken zich in een met 2 centimeter hoog vogelbadje gevuld met water)

Jan Paul zei

Jouw situatie lijkt me vooral iets voor ´Buren´ van Frans Bromet, Gina. Dat wordt de aflevering van de eeuw!

Xandra zei

Beste Miebeth,

Hoe komt het dat als je in de puberteit komt, je last krijgt van enorme lachbuien..?
Of ben ik de enige melige puber geweest, die eigenlijk haar opstandige buien gewoon heeft weggelachen?
Ik kon echt om alles lachen, de twee verschillende sokken van de leraar Engels tot het idee dat een tampon een touwtje heeft.

Moet toch een verklaring voor zijn?

Miebeth Zalfjes zei

Jee, Xandra. Goede vraag. Ik denk dat iedereen die puberale lachbuien wel kent.

Twee verklaringen komen het eerst bij me op. Een hormonale/chemische/physiologische reden óf een psychologische. Humor en spanning zijn heel sterk met elkaar verbonden. De spanningen zijn in deze periode zwaarder dan anders.

Maar ik ga op onderzoek uit...