woensdag, maart 28, 2007

Doe-en-ontdek!

Ik ben door Querido gevraagd om een soort natuurgidsje te schrijven voor kinderen. Daarom loop ik al twee dagen, gewapend met natuurgidsen voor kinderen en volwassenen door de Veluwe om de adviezen van mijn voorgangers op te volgen en de natuur te ontdekken. De bladeren komen aan de bomen, de eerste insecten zijn al te zien en de natuur komt weer tot leven. Maar niets niets niets van al die spannende doe-en-ontdek dingen uit die boekjes zijn terug te vinden in de werkelijkheid. Nou ja. Mijn hond Sien is in elk geval heel blij. En ik toch ook wel.

11 opmerkingen:

ted zei

O, wat een leuke opdracht! Maar misschien moet je er 's nachts op uittrekken. De meeste beesten wachten immers tot de kinderen naar bed zijn en pas als ze slapen komen ze vrolijk de vrije natuur in. Een natuurgids voor slapende kinderen is waarschijnlijk interessanter dan een natuurgids voor wakkere kinderen.

PS: heb je je tentje op de Veluwe opgezet, of keer je elke avond huiswaarts?

Jan Paul zei

Mijn ouders wonen aan de rand van het bos, dus daar bivakkeer ik tijdelijk. Maar voor het geval inbrekers mijn blog ook lezen: ik ga elke avond terug naar huis. Samen met mijn vijf waakhonden.

Volgens mij zijn die dieren er ´s nachts ook niet. Die zitten waarschijnlijk allemaal lekker bij Center Parcs.

ted zei

Bibi houdt de wacht wel!

Jan Paul zei

Nee, die zit in Paramaribo voor een kinderboekenfestival.

ted zei

En ik dan?

Jan Paul zei

Ja, natuurlijk. Jij kunt gewoon de wacht houden. Toch een veilige gedachte met al die inbraken in de buurt. Je vindt een set met sleutels onder de bloempot van de buren. Maar die heb je eigenlijk niet nodig, want de sloten zijn toch al heel krakkemikkig.

Xandra zei

Ik ben benieuwd. Leuke determinatie (uitklap)pagina's op het eind zijn ook leuk.
En doeopdrachtjes (maak een pootafdruk met gips). En een griezelverhaal of een romantisch relaas tussen twee bijen.

Maar laat ik me er vooral niet mee bemoeien! hahaha.. werd alleen een beetje jaloers. Ik heb namelijk een verhaal ooit geschreven over een naaktslak dat zich zo bloot voelde. En dan voel ik soms de schrijfkriebels ineens opkomen. Of zijn dat kriebelbeestjes? Gelukkig kan ik dagelijks mijn fantasie de vrije loop laten en er nog voor betaald krijgen ook! Superbaan!!

Gina zei

leuke opdracht! en misschien kun je ook nog even langs Emmen? de dierentuin? want ik las net in de Telegraaf dat de bavianen zich daar met zn allen op een rots nestelen omdat ze zich een aap geschrokken zijn, zo was de kop... ik dacht, ha! daar zal JP wel een blogje aan wijden, maar (nog) niet... want ze haalden er zelfs een paragnost en dierentolk bij. misschien hebben ze eerder Miebeth nodig... toch?

Jan Paul zei

Ik heb het overwogen, Gina. Maar ik wist niet wat ik er nog over moest schrijven na wat er al over in de pers verschenen was.

Behalve dan dat we ooit bavianen op ons dak hebben gehad. Mijn ouders wonen niet ver van Arnhem (Burgers Zoo) en daar waren een keer drie bavianen losgebroken. Die kwamen onze kant op en hebben zelfs een tijdje op ons garagedak gezeten. Twee dieren zijn later weer gevangen. Een ander kwam onder een auto op de snelweg.

Ik had al jaren geroepen dat er een ´pas op voor overstekende bavianen´-bord op dat punt op de snelweg moest komen, maar Rijkswaterstaat deed niets. Nou dan krijg je dit dus.

Anoniem zei

I found this site using [url=http://google.com]google.com[/url] And i want to thank you for your work. You have done really very good site. Great work, great site! Thank you!

Sorry for offtopic

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.