zondag, maart 04, 2007

De TOF door Miebeth Zalfjes: 4 de Hum


Hierboven ziet u een van de trekpleisters van het plaatsje Taos in de Amerikaanse staat New Mexico. Een andere trekpleister zijn de skipistes in de bergen. En dan is er nog een toeristenattractie: de hum.

De hum is een irritant geluid, dat nog het meest doet denken aan een dieselmotor in de verte. Soms is dat geluid hard, soms zacht en soms haalt het je uit je slaap. Tenminste, als je pech hebt. Want niet iedereen heeft last van de hum. Maar een paar mensen kunnen de hum horen. De hum is er voor de één wel, en voor de ander niet. En ook voor de ´horenden´ verschilt de hum. Voor sommigen is het een constant lawaai, voor anderen is het een zachte brom, die zo nu en dan te horen is. Met een gewone microfoon is het geluid niet op te nemen. Alleen speciale microfoons slagen daar in. De hum humt op een frequentie van 56 hertz.

Niemand weet wat de hum is of waar hij vandaan komt. Er zijn verklaringen, zoals fabrieken, energiecentrales, trillingen in de aarde; maar die zijn verre van afdoende. Al die geluiden zijn namelijk met gewone microfoons waar te nemen. En de hum dus niet.

Wat is de hum? Niemand weet het. En daarom staat de hum op vier.

5 opmerkingen:

ted zei

Waarschijnlijk is het een verre moeder die staat te neuriën tijdens de afwas. Dat soort geluiden zijn namelijk altijd afkomstig van moeders tijdens het huishouden. Het meest mysterieus is als moeders meezingen op de toon van de stofzuiger.

Gina zei

nou zeer geleerde Miebeth, alweer een idee voor zo'n geweldig spannende thriller of blokboster, daar kun je in zo'n modern of surround sound cinematheater wel iets leuks mee doen... wie van het publiek hoort de hum wel... en wie niet...
in de stofzuiger hoor ik wel eens sirenes. toen ik lang geleden in een heel grote stad woonde, deed ik de stofzuiger altijd uit en keek ik uit het raam. maar niets te zien.
ben benieuwd naar de Top 3. en als Ted gelijk heeft dat God daar in voorkomt, is hij heldervoelend, of helderziend, of sterker nog, helderschrijvend :-)

Xandra zei

De mysterieuze bromtoon schijnt wereldwijd waargenomen te zijn, zo ook in ons eigen Limburg (2005)!
Toen waren het voornamelijk de 50 plussers die dit gebrom hoorden.

Degenen die het gebrom konden horen, brachten het ook in verband met fysieke klachten zoals duizelingen, slaapstoornissen, druk op de oren, hoofdpijn en in sommige gevallen zelfs neusbloedingen. Het bracht mensen zelfs tot zelfmoord!!

Behalve slapeloosheid, hoofdpijn en ander klachten zijn er ook gevallen van zelfmoord gemeld die verband houden met de bromtoon. Zo was er in juni 1993 Susan Hewlett uit het Engelse Hamstead die, nadat ze ‘gek’werd van de brom, in haar afscheidsbrief schreef “ik kan er niet meer tegen”. In 1997 verstikte James Hall uit Bristol zichzelf om aan de bromtoon te ontsnappen. En in november 1998 nam Joyce Durbin, eveneens uit Bristol, een overdosis nadat ze geobsedeerd was geraakt door de bromtoon. Haar afscheidsbrief luidde; “ Het spijt me om zo te moeten gaan, maar jullie weten hoe het was om met de brom te leven. Laat ze niet in de kranten schrijven dat het zelfmoord was”.



En voila, je script is klaar!

Gina, in het dolfinarium heb je een soort van 4D movie. Daar zitten ook special effects in de stoelen, het plafond van het theater... LACHE!
Zo kregen wij een plens water over ons heen en ging onze stoel vibreren...
Ik heb nog nooit met zo'n grote glimlach tussen allemaal jengelende kinderen en net iets te grote kinderwagens gelopen ;)



Mocht je deze bromtoon ook op je pc willen beluisteren:

http://www.igzab.de/data/HumSimulatorV065.zip

Heb mijn best gedaan deze voor jullie na te bootsen, HUmmmm HUmmmm... whaha!

Miebeth Zalfjes zei

Klopt Xandra! Dat vergat ik te melden. De Hum is nu op verschillende plaatsen waargenomen. Vooral in noordwest Europa, maar bijvoorbeeld ook in Nieuw Zeeland.

lindaislief@live.nl zei

Het is al een oud berichtje maar toch hier, onder het mom van beter laat dan nooit, nog even een reactie:

Ik heb zelf regelmatig last van De Hum. Ik meen me in te beelden dat met name in de wintertijd de hum sterker is dan anders. Bij mij is ie er vaak 's avonds bij het slapen. Als ik mijn hoofd een beetje draai kan 'ie even weg zijn maar een fractie draaien en het is er weer. Soms heel hard, soms zachtjes. Inderdaad om gek van te worden.

Nu heb ik toevallig een maandje terug onder stroom gestaan doordat ik een kapotte stroomkabel aanraakte. Mijn hand verkrampte om het snoer en ik stond een seconde of 10 onder stroom. Behalve de flitsen die ik zag en ik gevangen zat in mijn lichaam, hoorde ik de spanning op mijn lichaam staan. Erg eng maar ik heb het overleefd :)

Toen ik de eerstvolgende keer na dat voorval De Hum weer hoorde, dacht ik ineens: dit is éxact hetzelfde geluid als hoe het klonk toen de stroom op mijn lichaam stond.

Nu ik dus in mijn lichaam de spanning heb gevoeld en heb gehoord, ben ik er heilig van overtuigd geraakt dat De Hum iets met spanning te maken heeft.

Ik hoop dat we er ooit achter komen!