zondag, maart 25, 2007

Char, het medium

Char doet goed werk. Ze maakt mensen gelukkig. Dat doet ze door hen te vertellen dat het goed gaat met hun overleden dierbaren, of door ze in het reine te laten komen met hun verleden. De kandidaten zijn altijd blij als ze met Char gesproken hebben. En dat is fijn. Volgens mij deugt ze. Maar ze is natuurlijk wel een ontzettende oplichter.

Als u daar nog aan twijfelt, dan heb ik één vraag voor u. Hoe komt het dat de ´spirits´ haarfijn kunnen uitleggen hoe het met ze gaat en hoe ze zich voelen, terwijl ze áltijd moeite hebben met het doorgeven van namen (zit er een A in de naam?´)? Zijn de geesten slecht in het onthouden van namen? Lijkt me niet, want het gaat altijd over mensen die heel dichtbij stonden. En zo komt alles wat Char zelf kan verzinnen loepzuiver over, terwijl alles wat controleerbaar is omringd wordt door mist en rookwolken. Maar dat geeft allemaal niets. Wij houden van Char. Ik tenminste. Van mij mag ze rustig 600 dollar blijven rekenen voor een telefonisch consult van drie kwartier.

Alleen... hoe dóét ze dat nou? Waarschijnlijk op dezelfde manier als haar vele voorgangers die al wél door de mand zijn gevallen. De cold reading trucs:

1 Begin vaag. Je mag zelfs vragen of het om een man of vrouw gaat. Vraag dan naar de letter A, die komt in veel namen wel ergens voor. De R en M doen het ook goed. Vraag bij een foute letter meteen een volgende. Weer fout? Nog één. Weer fout? Leg uit dat de geest nog ver weg is. De kans dat je vier keer op rij fout gokt is statistisch gezien erg klein. En zoveel namen zijn er natuurlijk niet. Bij een vrouw zit de A vaak aan het eind, bij mannen in het midden. Nu kun je er flink op los gokken, tot je bij de naam bent.

2 Let op de lichaamstaal. Mensen geven bewust en onbewust aan of je goed zit of niet. Met name de ogen zijn goede graadmeters. Ja, dat is lastig en vergt flink wat oefening. Nogal wiedes. Als iedereen het kon, dan zou Char niet zo´n sensatie zijn. En vergeet één ding niet. Op televisie zie je een fragment van tien minuten uit een gesprek van dertig minuten. De missers worden er uit gemonteerd, dat is slecht voor de kijkcijfers.

3 Schiet opnieuw met hagel. ´Ik zie een vaderfiguur voor me. Is het je vader, grootvader, broer, oom, neef...?´ Let weer op de lichaamstaal. Als je raak hebt, ga dan door. Gebruik deze truc een paar keer, zo kom je steeds meer te weten.

4 Geef vage claims, waarvan je zeker weet dat ze goed zijn. ´Jullie hadden wel eens problemen, maar je hield veel van haar.´ Ja hallo Piet! Je gaat geen 600 dollar betalen voor een consult over iemand waar je niks om gaf! Maar ook minder voor de hand liggende dingen kunnen: ´Ik zie een bijzondere foto waar jullie allebei op staan...´

5 Luister goed naar wat je ´klant´ zegt. Herhaal zijn woorden en versterk ze. Zo zit je altijd in de roos. De kandidaat vertelt zelf genoeg, dat hoef je dus allemaal niet meer te verzinnen. Beaam alles ook: ´Ja, dat krijg ik ook door van boven...´.

6 Gebruik de ´altijd goed´-truc. ´Meestal ben je erg ..... maar in sommige gevallen kun je juist heel ..... zijn. (Vul in vrolijk, aardig, optimistisch, etc en hun tegenovergestelde, somber, boos "als iemand misbruik maakt van je vertrouwen", pessismistisch). Werkt altijd, want iedereen heeft buien. Behalve Dick Passchier.

Dit is ´cold reading´ in een notendop. Het is moeilijk, maar toch ook weer makkelijker dan u denkt. Zelfs een paard kan het (daar schrijf ik morgen over).

Hoho. Wacht even. Is dit alles? Char noemt toch ook dingen die je helemaal niet te weten kunt komen door ´cold reading´? Bijvoorbeeld bij die ene bekende Nederlander? Inderdaad, er is meer. Maar dat is te flauw voor woorden. Die bekende Nederlander? Dat heeft allemaal in de bladen gestaan. Reken maar dat ze haqar huiswerk heeft gedaan. Onbekende mensen? Er zijn genoeg beproefde methoden: camera´s met microfoons bij de rijen voor de ingang (in de gevallen dat een medium een willekeurig slachtoffer uit het publiek haalt). Luister de gesprekken af. Er gaat er altijd wel een over een overleden dierbare. Of gebruik handlangers. Dat zijn bijvoorbeeld medewerkers die het slachtoffer van tevoren uithoren (en later per telefoon alles doorgeven, zodat ze niet in contact komen met het medium). Of gebruik medewerkers die zich voor doen als kandidaat en bij alles ´ja!´ zeggen. Het is allemaal al eerder gebeurd en jarenlang zijn er mensen in gestonken. Het is nog steeds een miljardenbranche.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

jonge onwetende,denkende betweter:D
jij kijkt op psygolische vlak,van hoe en een mens doet reageert en wat ze zelf zeggen.
nog nooit contact gehad met een spirit zeker?ga een kijken hoe een brein van een mens in elkaar zit,en neem daarna is een keer un kijkje op een spirituele site,hoe dat geestelijke nou werkt bij een mens!zou je wat van kunnne opsteken ;)maar moet zeggen dat er een hoop mensen jou wel geloven hoor :)
veel succes in je verdere zoektocht,en vooral niet blijven hangen he:D
gr

Anoniem zei

Je hebt gelijk wat Char betreft. Kijk eens naar een goed medium. Hoe heeft Paul Jacobs in de tv show zijn reading geblindoekt gedaan met alleen een nummertje in zijn hand. Alles klopte...........

Anoniem zei

We worden overal in de maling genomen. Wel eens afgevraagd waarom je Herman den Blijker nooit ziet koken op tv? Neen, daar hebben we IJsbrand voor. Het is maar hoe je het brengt.