donderdag, februari 08, 2007

Valentijnsdag in Japan

Ik heb een bloedhekel aan Valentijnsdag. Vroeger schijnt het nog wel mooi te zijn geweest: eens per jaar stuurde je iedereen die je aardig vond een kaart. Dat was Valentijnsdag. Meer niet. Niets mis mee natuurlijk. Mooie traditie. Maar die ellende die ze er tegenwoordig van gemaakt hebben vind ik ronduit verschrikkelijk. Bweugh. Ik ben gelukkig niet de enige die een hekel aan valentijnsdag heeft. Alle Japanse vrouwen zijn het met mij eens. Dat zit zo:

Japanse marketeers ontdekten dat we hier in het Westen een traditie hadden, die lucratief was voor diverse branches. Posterijen, chocoladefabrikanten, juweliers, noem maar op: het zorgde voor een flinke impuls voor de handel. Gek op kopiëren als ze toen waren, besloten ze die traditie over te nemen. Maar dan met één verschil. De marketingjongens hadden geen zin om zelf telkens met cadeaus aan te komen. Ze kregen liever cadeaus. Daarom stelden ze de ´traditie´ in dat vrouwen op die dag cadeaus voor hun bazen moesten kopen. En zo geschiedde, want zij hadden de macht.
Tegenwoordig weten Japanse vrouwen dat zij de enige ter wereld zijn die op deze dag de klos zijn. Ze balen dan ook als een stekker en willen de boel veranderen. Maar dat lukt ze nog niet...

3 opmerkingen:

Geheime Bewonderaar zei

O, ik was van plan om jou heimelijk een Valentijnkaart te sturen, maar dat zal ik dan maar niet doen.

andere aanbidder zei

nou, ik sta dus ook net mijn kaart met cadeau in de prullenbak te gooien.

Jan Paul zei

Shit. Ik ook weer met mijn grote mond...