vrijdag, februari 23, 2007

Mieren aan de macht

Weet u wie er werkelijk heersen over deze aardbol? Geen mensen, geen muizen - sorry als u een Douglas Adams fan bent, maar mieren. In elke streek op aarde komen ze voor. Er zijn alleen al 20.000 bekénde soorten. Geschat wordt dat we er een paar duizend nog niet kennen. Je ziet ze overal, behalve op de hoogste bergtoppen en in de koudste poolstreken. Maar dus wel op de natste stranden en de heetste woestijnen. Er is dan ook in elke taal een woord voor ´mier´ - en dat geldt bijvoorbeeld niet voor ´klunen´, ´schaal van stout´ of ´griffelwinnaar´. Bij elkaar opgeteld zijn alle mieren bovendien stukken zwaarder dan alle mensen samen.

Die mieren zijn zo succesvol omdat ze samenwerken. Dat wist u natuurlijk al, maar recent is ontdekt dat al die samenwerkende mieren in werkelijkheid een bloedhekel aan elkaar hebben. Er zijn fourageurs, soldaten, werksters enzovoort. En die moeten de andere soorten voor geen meter. Ze hebben elkaar nodig, dat weten ze. Maar ze moeten vooral niet op elkaars terrein komen, want dan wordt het hommeles. Goed nieuws voor het nieuwe kabinet, want het heeft er alle schijn van dat het niet allemáál even grote vrienden zijn.

En trouwens, nu we weten dat de mieren de werkelijke machthebbers hier op aarde zijn moeten zij ook maar het broeikasprobleem oplossen.

4 opmerkingen:

Edward van de Vendel zei

En ik heb laatst een stukje over mieren moeten vertalen, en geleerd dat ze in hun behuizingen centrale verwarming hebben, en stallen (voor bladluizen), en zelfs airco! Echt waar!

Jan Paul zei

Het schijnt dat de boekdrukkunst ook al ver voor Gutenberg door de mieren is uitgevonden. Oh nee, door de Chinezen.

Maar imponerend zeg, vooral die centrale verwarming. Ik wist wel dat termieten ingewikkelde aircosystemen hadden, maar van mieren wist ik dat nog niet. En ik wist dat ze bladluizen als koeien hielden, maar ook weer niet dat ze daar zelfs stallen voor hadden.

Dan moeten ze naast een oplossing voor het broeikasprobleem ook maar meteen een methode voor koude kernfusie bedenken.

bibi zei

Ik kan natuurlijk 'Het mierenboek' gaan schrijven. Daar heb ik al eens over gedacht omdat ze erg op mensen lijken. Mooi blogstukje. We kunnen zelf ook een mierenwereld maken. Met Marieke als mierenkoningin. Ik wil wel in de stallen werken en de bladluizen melken. Jongens, daar gaan we weer.

marieke zei

Uhhh hoezo ben ik mierenkoningin? Ik had mezelf meer ingeschat als werkmier (dan wel opperwerkmier natuurlijk)

(sorry beetje laat, lees dit nu pas, nog steeds geen nieuwe laptop gekocht voor thuis)