zondag, februari 04, 2007

Ik geloof, maar kan niet bewijzen dat (2)

Jahaa, een zweverig plaatje. Daar komt ook een zweverig stukje bij. Ik geloof namelijk dat ieder mens een helend vermogen in zich heeft. Dat is al te zien als we in onze vinger snijden: dat geneest vanzelf. Zonder pillen of dokter. Maar ik denk dat het voor nog veel meer ziektes geldt. Iedereen kent wel gevallen van mensen in hun omgeving die door de wetenschap waren opgegeven, maar die door een wonder volkomen genezen zijn verklaard. Sterker nog, er zijn zoveel gevallen van dat het niet eens meer een wonder is. De één dankt de genezing aan een bepaald dieet, een ander aan een gebedsgenezer, een medicijnman, een magnetiseur, noem maar op. Of wat denkt u van het placebo-effect?

Ik denk dat er een ´knopje´ in ons lichaam zit waarmee we onszelf van veel dodelijke ziektes kunnen genezen. De vraag is alleen: waar zit het en hoe zet je het aan? Niet iedereen die zich tot alternatieve genezers wendt geneest. Sterker nog, het gaat vaker mis dan goed. Maar toch zijn er wonderen gebeurd.

Daarom vind ik dat de reguliere geneeskunst zich meer moet verdiepen in dit fenomeen.

2 opmerkingen:

Gina zei

http://www.dbnl.org/tekst/_nie002nieu03_01/_nie002nieu03_01_0023.htm

kwam een tijdje geleden al bij bovenstaande website uit en sindsdien weer in de ban van Frederik van Eeden en diens tijdgenoten. misschien sluit het een beetje op JP's stukje aan?
ik weet uit eigen ervaring dat wij als mens nog lang niet al onze vermogens benutten en dat we door alle gemaksmiddelen om ons heen vergeten HOE zelf na te denken. ik had ooit een heftige hoofdpijnaanval toen ik met vriendjes en vriendinnetjes in een kroeg was. hartstikke vervelend, want niemand die eerder naar huis wou natuurlijk. dus moest ik blijven. en mediteerde mijn hoofdpijn weg. het bleef bij die ene toevalstreffer. al heb ik ook ooit eens buikpijn weggestreken met mijn handen die heeeel veel warmte uitstraalden. toen ook dacht ik wat JP dacht. maar heb die wegen sporadisch bewandeld. toevalstreffers.
het zou ook heel gezond zijn om daar weer meer aandacht aan te besteden. zeker met een alsmaar duurder wordende gezondheidszorg.

er is zoveel, jezelf genezen. er zijn mensen die geloven dat je eigen ochtend urine drinken heilzaam is. er zijn mensen die geloven dat een bedevaartstocht naar Lourdes helpt.

ik moet vaak denken aan Der Blechtrommel. het jongetje dat niet meer wilde groeien. telkens als er iets met wilskracht aan te pas komt, als ik dat zie bij de kleuters en kleine kinderen van onze vrienden... dan weet ik niet zo zeker of het wezen dat wij volwassen noemen hoger op de ladder staat. denk steeds vaker dat het wezen kind een heel sterke eigen plek in het universum heeft. en dat het heel gezond is om altijd contact te houden met je eigen kind zijn. kinderen geloven ook makkelijker dan grote mensen. toch? kinderen geven zich sneller over aan het leven, hun fantasie, lekker spelen en dingen bedenken.

kwaaltjes opheffen door positief te denken. en wilskracht?
maar niet iedereen die veel wilskracht heeft, redt het als ze door ziekte ten dode zijn opgeschreven. maar het is een zeer interessant fenomeen, zeker weten.

Jan Paul zei

Dat is waar, Gina. Ik weet zeker dat wilskracht een essentiële rol speelt. Zonder wilskracht lukt het niet.

Ik weet alleen niet of het met kind zijn te maken heeft. De wonderbaarlijke genezingen die ik ken, komen relatief meer bij volwassenen voor dan bij kinderen. Maar ik weet niet of dat overal geldt.