dinsdag, februari 27, 2007

De TOF door Miebeth Zalfjes: 7 het Voynichmanuscript

Op een regenachtige middag in 1912 kreeg de Russisch-Amerikaanse boekhandelaar Wilfrid M. Voynich een bijzonder document in handen. Het betrof een 240 pagina's dik manuscript, dat na latere bestudering uit de vijftiende eeuw bleek te stammen. De pagina's zijn geschreven in een onbekend geïllustreerd handschrift en bevatten een mysterieuze boodschap. De inhoud, geschreven in een onbekende taal, is tot op heden een groot raadsel. Talloze professionele cryptografen, waaronder roemrijke codebrekers van geheime diensten hebben zich over het manuscript gebogen, maar geen van allen heeft ook maar een enkel woord ontcijferd. De laatste jaren buigen professoren van de Universiteit van Yale zich over het schrift. Ook zonder resultaat.

De illustraties geven weinig duidelijkheid over de inhoud van de tekst, maar laten zien dat het boek uit zes hoofdstukken bestaat, plantkundig, astronomisch, biologisch, abstract (mysterieuze diagrammen), farmaceutisch en culinair: recepten.


Analyses laten zien dat de tekst patronen volgt die vergelijkbaar zijn met die in natuurlijke talen. De patronen lijken bijvoorbeeld op die van het Engels en het Latijn. Sommige woorden worden alleen in bepaalde secties gebruikt, andere komen door de hele tekst voor. Toch verschilt de tekst ook van Europese talen. Er zijn geen woorden met meer dan tien letters en er zijn ook geen woorden van één of twee letters. De positie van de letters in de woorden is ook opvallend. Sommige letters worden alleen aan het begin van een woord gebruikt, andere alleen aan het eind en weer andere alleen middenin een woord. Dit patroon komt overeen met het Arabisch.

Gaat het hier om een middeleeuwse grap? Heeft iemand veel tijd (en geld) besteed aan een boek vol betekenisloze tekens? Die kans is niet groot. Of de maker moet geniaal zijn geweest. Wat het manuscript dan wel is weet niemand. En daarom staat het Voynichmanuscript op 7 in de TOF 10.

11 opmerkingen:

bibi zei

Hier komen dan weer geen commentaartjes op, terwijl ik dit nu juist het leukst vind tot nu toe. Maar dat komt omdat ik niet geloof in al het hogere. Ik geloof wel in intuitie en tussen de regels lezen, maar niet in voorspellen en helderruiken. Er zijn zelfs mensen die helderruiken.

Gina zei

wow zeer geleerde Miebeth Zalfjes, had hier nog nooit van gehoord. dat is het mooie van mysteries, ze blijven prikkelen omdat ze nog niet opgelost zijn en er van alles mogelijk is. er is eigenlijk best veel van onze aarde en haar verleden, qua volkeren enzo, waar we geen weet van hebben, he. zo is er nu weer ophef over een documentaire van James Cameron over de omstreden tombe van Jezus. en op de belgische televisie was een drama-docu over Egypte en het ontdekken van het graf van Toetanchamon. wat een werk werd er in die tijden verricht om onderzoek te doen. en bijzondere vondsten. wat dat betreft zijn wij hartstikke verwend. ik ga nog een kannetje thee maken en ff verder neuzen naar dat Voynichmanuscript. en toppie, deze Miebeth Zalfjes Top 10.

oh en ps, Bibi, ik was mn naam vergeten in te vullen en zag toen jouw reactie. echt waar, helderruiken?

ted zei

Tja, Bibi, ik heb drie keer zitten piekeren op een commentaar, maar ik kon niets bedenken dat een al of niet zinvolle aanvulling zou kunnen zijn op hetgeen Miebeth zelf al schreef.

bibi zei

Hoi Gina, ja helderruiken. Mijn moeder is heel erg van de hocus pocus zoals ik het altijd noemt. En die kent iemand die helderruikt. Dat vind ik dan weer geweldig. Maar ik heb dat getover niet geerfd, maar krijg wel het een en ander mee.
En Ted, nu ga ik mezelf heel erg tegenspreken, want gister droomde ik over je. Dit verzin ik niet. Ik wou het je zelfs persoonlijk mailen maar nu we toch in deze sferen zijn beland zeg ik het je maar in het openbaar. Je zat op een stoel (nou daar hoef je niet helderziend voor te zijn) maar je was heel blij. Echt blij. Je straalde. En het was of je vanalles van je af had gegooid. Ja dat was was het. Of je je van iets had bevrijd.
Dat heeft natuurlijk niets met helderziendheid te maken (mijn moeder zou zeggen: "Bibi, ik zeg mijn hele leven al dat je dat wel bent.") maar alles met mijn gevoel voor jou denk ik. Waneer gaan we dansen?

ted zei

Hm, ja, wat zal ik zeggen? In het openbaar zeg ik daar niet zo veel over, hoor. Maar het klopt waarschijnlijk wel, Bibi! Nu weet ik alleen niet of het hier gaat om welwillende invulling van mijn kant, of regelrechte bevestiging van jouw (voorspellende) droom.
Hoe dan ook: we gaan zeker dansen! - Ik vind het trouwens heel fijn dat je van mij gedroomd hebt en dat het géén nachtmerrie was! Hiephoi!

Ingrid zei

Sommige stukjes nodigen uit tot commentaar of meedenken, andere tot van binnen diep nadenken.
Ik denk dat dit stuk tot de tweede categorie behoort, vandaar de weinige commentaren. Dat zegt niets over hoe leuk of goed het stukje is. Toch? Ik vind Miebeth juist altijd erg interessante stukken schrijven! En ik lees natuurlijk braaf elke dag de blog (of is het 'het blog'? staat het woord eigenlijk al in de Van Dale?).

Ingrid zei

Helderruiken, bestaat dat ook? Wat geweldig.
Het verbaast mij dat Ted ons nog niet op de mogelijkheden van helderruiken heeft geattendeerd. Zoals: helderruiken dat je hond een grote boodschap moet gaan doen (wel fijn voor de hond, minder voor jezelf). Of helderruiken dat je tosti gaat aanbranden. Of...

Trouwens, Bibi, volgens mij heeft je moeder gelijk. Over die helderziendheid.

Gina zei

ah, hier nog nauwelijks van bekomen of er hangt ons al een UFO boven het hoofd.
over dat helderruiken, vond er net iets over op internet, maar dat ruiken ken ik ook. zelf. het ruiken van bloemengeur of wierook, menjang heet dat, geen idee of ik het goed spel. soms als mensen die sterven afscheid komen nemen, bloemengeur. en wierook, als waarschuwing. maar als je die dingen niet wilt, dan laat het je ook met rust. tenzij het echt dringend is, denk ik. ik moest er als kind ook echt helemaal niets van weten, maar toch naar verhalen luisteren. en dan 'snachts doodsbang in bed liggen bah bah bah. maar ik geloof ook dat het intuitie is, iet dat in de mens zelf zit, zoals dieren ook op andere golflengten met elkaar communiceren. onze eigen huisdieren, de hond. ik heb het nooit gezien, maar er zijn mensen die leviteren, in de lucht kunnen zweven. mind over matter, geest over lichaam. dat zou hier met al die files wel handig zijn. maar dan krijg je op een gegeven moment weer verkeersopstoppingen in de lucht. en botsende aktenkoffertjes enzo.

Xandra zei

Ik rook laatst ook wierook, en deed me denken aan een Tibetaans klooster...!???? Althans dat was het eerste wat er in me opkwam, de geur van een offerwierook,../ gebedswierook...

En ik was getroost toen ik mijn oma's luchtje rook toen ze afcheid van me kwam nemen...


Dat het de term helderruiken had, wist ik niet.

Ook begin ik kleuren waar te nemen die constant om mensen heen hangen, of in de ruimte...
Voornamelijk een soort van kobaltblauw...


Mijn overgrootoma die kon letterlijk koffiedik kijken...


Tsja hoe dit allemaal kan, weet ik ook niet, maar dat wij mensen meer kunnen vanuit een misschien inderdaad wel dierlijk instinct... dat is gewoon zo.
We hebben alleen die functie uitgeschakeld, door verschillende redenen, mooi is dat er nieuwetijdskinderen geboren worden die deze gave juist heel sterk lijken te hebben.

marieke zei

Dat van dat helderruiken heb ik ook wel eens gehoord. Of het was gewoon een hele foute versiertruc, want de persoon in kwestie vond mij uiteraard heel lekker ruiken. :)

bibi zei

Mariek, je snapt het weer helemaal verkeerd. Bij helderruiken gaat het om het volgende: je ruikt iemand en dan gaat de telefoon en dan is het die iemand. Of: je ruikt brood en dan blijkt degene met wie je praat vroeger een bakkerij te hebben gehad. Of je ruikt explosieven en dan blijkt vroeger op die plek in de oorlog iemand te zijn doodgeschoten. Zoiets is het. En in jouw geval kon die persoon niet helderruiken maar gewoon goed ruiken. En misschien ook goed zien, want hij zag een mooie dame. En misschien was hij ook niet heldervoelend, maar goed voelend. Zal ik nog effe verdergaan? Hoewel ik niet helemaal weet wat ik me bij helderproevend moet voorstellen, maar ook dat zal zeker bestaan.