zondag, februari 18, 2007

De Stinkende Man

Mijn favoriete schrijfmoment heeft niets met schrijven te maken. Mijn favoriete schrijfmoment speelt zich namelijk af in de bibliotheek. Het vinden van een interessant boek waarin alle informatie staat die ik nodig heb, maakt me net zo vrolijk als het schrijven van een mooie alinea. In de bibliotheek ben ik altijd gelukkig. Er is alleen één probleempje. Vlak voor de ´Collectie Amsterdam´ (de kasten met naslagboeken over Amsterdam) zit De Stinkende Man. En De Stinkende Man zit er altijd. Midden in de week en ´s zondags ook. Bovendien is ´De Stinkende Man´ een erg slechte benaming voor de man, want hij zou op zijn minst ´De Heeeeel Erg Stinkende Man´ moeten heten. Hij vult een ruimte van vijf meter om hem heen met odeur. Verder is hij heel vriendelijk en hij leest altijd. Hij stinkt alleen. Enorm.
Maar vandaag las ik een briefje dat me enige hoop gaf. Er staat dat mensen die vieze kleren aan hebben of heel erg stinken de toegang geweigerd kan worden. Dat betekent dus dat De Stinkende Man zich voortaan eerst moet wassen voordat hij naar de leeszaal gaat. Ik weet ook vrij zeker dat het briefje er vanwege hem hangt. Maar helaas. Vandaag ben ik er weer geweest en De Stinkende Man is de afgelopen maand nog niet onder de douche geweest. Toch is er goed nieuws. Over een week hoef ik niet meer bij de Collectie Amsterdam te zijn.

P.S. De man op de foto zou De Stinkende Man kunnen zijn, maar zeker ben ik er niet van. Hij lijkt er in elk geval heel erg op.

3 opmerkingen:

Xandra zei

Het lijkt me lastig iemand aan te spreken op zijn geur,"euh meneer, sorry dat ik u stoor, maar u STINKT echt enorm"...
Stank is sowieso feromoon afhankelijk, misschien reageer jij averechts op deze persoon, terwijl er misschien massa's vrouwen voor in katzwijm vallen? Of flauw- dat kan ook.. hihi
Ik heb een collega en die draagt sinds de kerst dezelfde trui! En geloof me, die trui begint aardig te ruiken, je kunt de desbetreffende collega al van kilometers ver spotten. Het is inmiddels zo'n stripfiguurtje geworden, steeds diezelfde streepjes rood met blauw.
Leuk als je een collegiale omhelzing krijgt -ieuw-
Ik ben blij dat ie geen Donald Duck aanhanger is, anders liep ie nu zonder broek aaagh...!!

Jan Paul zei

Hm Xandra, ik kan me voortsellen dat vrouwen die hem ruiken flauw vallen. Maar volgens mij vallen ze dan niet in katzwijm. Maar probeer het eens. Hij zit elke dag in de Centrale Bibliotheek in Amsterdam bij de Collectie Amsterdam, tweede verdieping. Kan niet missen. Anders gewoon op de geur af gaan.

Ik denk ook dat hij daar nog elke dag zit omdat niemand hem er uit durft te zetten.

Een paar jaar geleden had je de 'Tenenman'. De Tenenman heette zo omdat hij in allerlei openbare gebouwen zijn schoenen uittrok en zo een vreselijke geur verspreidde.

Uiteindelijk leidde dat zelfs tot een proces - waarbij de Tenenman uiteraard zijn schoenen uittrok. Snel daarna stelde de rechter de klagers in het gelijk...

Als-ie nu nog in het openbaar zijn schoenen uittrekt moet hij een boete betalen.

Xandra zei

Ik ken wel de Tenenzuiger, hier in Rotterdam een aantal jaren geleden gesignaleerd. Ze hadden beter het proces van meneer de Tenenman, en meneer de Tenenzuiger kunnen combineren. Waren ze beide meteen genezen!

Wel interessant, de geuren door de geschiedenis heen. Wat mensen allemaal niet doen om hun lichaamsgeur te verbloemen.
Als je de duurste parfums gaat ontleden zit er waarschijnlijk dezelfde substantie in, die ook terug te vinden is in de tenenkaas van de meneer hierboven beschreven.

Toch ben ik wel nieuwschierig naar die meneer op de tweede etage. Niet dat ik hem meteen wil gaan opzoeken, maar ik vraag me af, wie is het, wat leest hij graag, waarom doucht ie niet?
Heeft ie uberhaupt nog wel sociale contacten door die odeur?
Misschien is ie wel verschrikkelijk eenzaam? Dan is het toch erg dat niemand in zijn buurt wil komen?
Gister nog in het nieuws, mensen bekeuren om een croissantje in de trein. Maar zit er iemand die stinkt, doen ze er vaak niks aan.

In het Hema restaurant (locatie Utrecht) zit een man, met een lange witte baard en die is helemaal vervilt. Je wilt ook niet weten wat daar onder voor plekken zitten, laat staan geurtjes! Ik heb mijn jus'tje maar mee naar buiten genomen.