zaterdag, januari 13, 2007

Win het Amsterdamboek!


Dit najaar komt mijn boek over de geschiedenis van Amsterdam uit. In elk hoofdstuk speelt een kind uit het verleden van de stad de hoofrol. Die kinderen hebben allemaal echt bestaan. Aan de hand van hun leven wordt het verhaal van Amsterdam verteld. Het boek is voor kinderen van ongeveer tien jaar en ouder.
De werktitel is ´Kinderen van Amsterdam´. Die titel vind ik prima, maar ik heb het gevoel dat er een betere te bedenken is. Wie o wie bedenkt een betere? De prijs bestaat uit een gesigneerd eerste exemplaar en vermelding bij de dankbetuigingen achterin het boek.

40 opmerkingen:

Ingrid zei

Voor het verzinnen van een titel moet je eigenlijk het boek gelezen hebben, om te weten of de titel ook echt de lading dekt. Maarja, die prijs is wel een grote prikkel natuurlijk... (Zelfs al gaat het niet over Rotterdam).
En ook al denk ik dat jij (en veel van de andere blogbezoekers) die titel zelf vast veel beter kunt verzinnen, waag ik toch een poging. Ik neem aan dat je vaker mag proberen? Dan kom ik maar meteen met een handjevol.
Amsterdamse avonturen / Avonturen in Amsterdam
Belhamels en brokkenmakers
Alleen in Amsterdam
De dag van toen - kinderen in Amsterdam

Ingrid zei

Leuk boek om mee bezig te zijn, trouwens. Al die verhalen die je tegenkomt. Zit je hiervoor oude archieven na te pluizen? Ben je zelf op het idee gekomen, of was het een opdracht?

ted zei

Ik vind "Kinderen van Amsterdam" een prima titel.
"Kinderen van de grote stad" is misschien ook wel aardig, omdat wat vroeger een grote stad was, nu niet veel meer is dan een flink dorp. - "Kleine kinderen van de grote stad" zou ook kunnen.
"Kinderen van Amstelredam" zou dan weer kunnen wijzen naar de historische kant van het boek.
"Loduik & andere kinderen van Amsterdam" maakt het misschien iets meer persoonlijker.
Maar ik ben nog niet uitgedacht, hoor! - Gelukkig heb je al een puike titel, dus geen man overboord als je geen betere vindt.

Gina zei

Hoi Jan Paul, dit is leuker dan winkelen in de vernieuwde binnenstad van Mestreech/Maastricht, dus ik kom nu wel vaker kijken-lezen.
Leuk idee voor een boek, sluit me wel aan bij Ingrid, was ook 1 van mn eerste gedachten, boek lezen=titel dekt lading. Maar doe toch een gooi:
- Sterke verhalen uit de stad op palen
- De Amsterdamsche Kinderkroniek

Jan Paul zei

Dank voor de reacties tot nu toe! Het leuke is dat het ene idee ook weer nieuwere genereert.

marieke zei

Wat zou je denken van:
Amsterdammertjes

Richard zei

Ik mis in "Kinderen van Amsterdam" de historische component, het is niet direct duidelijk dat het over de geschiedenis van Amsterdam gaat. Daarom misschien iets als 'Van [naam van oudste kind] tot [naam van nieuwste kind] : kinderen van Amsterdam'?

ted zei

Als je een foto van Amsterdam-West op het boek zet zie je onmiddellijk dat met "kinderen van Amsterdam" totaal iets anders wordt bedoeld dan als je een reproductie gebruikt van een schilderij uit de zeventiende eeuw.

Geleyn zei

Ik barst natuurlijk van de partijdigheid maar ik vind Amsterdammertjes verreweg de beste titel. Bovendien biedt deze titel een zeer brede keus aan omslagmateriaal. Marketingtechnisch lijkt het me dat alle kroegen (in iedergeval in A'dam) het boek op hun leestafel moeten hebben. Hierdoor beleeft het boek na eerste druk meteen een herdruk, wordt Jan Paul beetje beroemd en heel erg rijk waardoor de aanschaf van welk eiland dan ook een makkie wordt.

Jan Paul zei

Dank, dank, dank. Alle inzendingen gaan sowieso op de longlist naar de uitgever. We hebben nog even de tijd, maar niet te lang. Het komt op de zomeraanbieding.

Amsterdammertjes is de eerste werktitel geweest. Uiteindelijk viel die af vanwege de doelgroep. Voor een boek voor volwassenen over kinderen in Amsterdam zou hij perfect zijn, maar tien- tot twaalfjarigen houden niet zo van verkleinwoorden.

De titel hoeft overigens niet de lading te dekken. Er kan ook nog een ondertitel bij komen.

We dachten ook nog even aan ´Een kleinere geschiedenis van Amsterdam´, als knipoog naar Geert Mak. Maar dat kan natuurlijk niet.

bibi zei

Mariek, dat had ik ook: Amsterdammertjes. Ik bedacht hem en nu lees ik hem bij jou. Heeft Jan Paul daar niet al eens over geblogd? Dat je dingen makkelijker bedenkt wanneer ze al door iemand anders zijn bedacht? Verder had ik nog iets met koeien in de titel. Maar ik moet het nog even passend maken.

bergelund thor zei

'Amsterdam, nesten like så gøy som Oslo'

Jan Paul zei

Aardige poging Thor, alleen jammer dat het niet allitereert.

Marian zei

Ik heb ook nog wat titels bedacht:

1. Mokumse mannetjes en meidjes
2. Stadse fratsen
3. Woonplaats: Amsterdam
4. Geboren te: Amsterdam
5. Verhalen rondom het IJ
6. Ik ben in Amsterdam geboren
7. Op kindervoeten door de hoofdstad
8. Historische gids over Amsterdamse kids
9. Klein zijn in de grote stad
10. Hoofdstadbewonertjes
11. Kind in Mokum
12. Amsterdamse lieverdjes
13. De kleine Amsterdammer
14. Stadskinderen

Groeten Marian

Jan Paul zei

Dank je Marian!

bibi zei

Ik heb er nog een:
Macht aan de koe.
Het heeft niet zoveel met het onderwerp te maken, maar ik wil die titel al jaren kwijt.

En dan ook nog:
Spring maar in de gracht. (naar een leuk kinderspelletje uit de 17e eeuw.)

En dan iets ernstiger:

Vroeger in Amsterdam (saai dat wel)
Jong Amsterdam (dat klinkt al beter)
Hiephiephoera voor Rotterdam (dat klinkt het best).
Ik hoop dat ik achterin het boek kom.

Jan Paul zei

Ik dacht ook al, wat is die fles sherry leeg. Maar nu valt alles op zijn plek.

sien zei

Hik..hik..., ikweenoggun titl: Sien 4 prez....hik

Thomas zei

Hmmm, moeilijk. Als het boek nou ging over schuttersstukken had je het 'Schuttens Stukken' kunnen noemen. Een volgend project?

marieke zei

Joh bibi, ik heb dat niet makkelijker bedacht omdat jij het al had bedacht... nee, wij zitten gewoon enorm op 1 lijn.

@janpaul, tsja die reden van een verkleinwoord is natuurlijk een drogreden. Dan moet je ook niet het woord kinderen gebruiken in de titel. Want kinder van 10 jaar en ouder beschouwen zichzelf ook niet meer als kind en noemen zich dus ook niet meer zo (behalve als het ze goed uitkomt, voor een verrassing bij een kindermenu ofzo).
Bovendien zijn het over het algemeen de volwassenen die een boek kopen, dus...

Maar goed, ik blijf nadenken. Ik vind overigens bibi's suggesties meesterlijk. Ze moet vaker sherry drinken en dan gaan schrijven. Begin nu ook steeds meer te begrijpen over de totstandkoming van het bijzonder beestenboek en het kinderboekenweekgeschenk. ;)

Nog wat titels:
Wij van Amsterdam
Voor altijd jong in Amsterdam
Altijd jong in Amsterdam
Van nul tot nu in Amsterdam (was populaire geschiedenisserie in strip... dus wel gejat. Maar ja beter goed gejat dan slecht bedacht.)
Amsterdamse keien
Onbekende Amsterdamse helden

Misschien vannacht in bed nog meer inspiratie. Kladblok en pen liggen klaar op nachtkastje.

marieke zei

ps bibi, jij komt toch wel achterin dat boek. Gun ons nou ook de kans...

Jan Paul zei

Marieke, ik gebruik nooit drogredenen - omdat ik altijd gelijk heb.

ted zei

Schuttens schelmen, schavuiten, schandknaapjes en schuttersstukken. - Wauw! That's it!

Jan Paul zei

De schandpáál komt wel voor, schandknápen (nog) niet.

Overigens denk ik ook aan ´Bier, brood en bellen blazen´.

Bier was eeuwen lang de belngrijkste drank.
Brood het belangrijkste voedsel.
En kinderen werden op schilderijen heel vaak bellen blazend afgebeeld (vooral vanwege de symboliek: een kinderleven was net zo fragiel).

Ze speelden alledrie een grote rol bij Amsterdamse kinderen.

marieke zei

@Jan Paul: wat nu? Ik heb ook altijd gelijk! (vind ik tenminste en aangezien ik dus altijd gelijk heb, is dat dus ook zo, omdat ik het vind) Stevenen we hier af op een polemiek?

ik vind je bellenblaastitel ook wel mooi, maar wel een beetje a la waanzinnig om te weten en een beetje carry slee (broodje gras en linke soep etc)

Jan Paul zei

Waanzinnig om te weten en Carry Slee verkopen als een tierelier. Maar dit is toch een heel ander soort boek...

Aan polemieken doen we niet. Nou ja, op geruzie met Thor Bergelund na dan. Maar die vraagt erom. Met z´n Noors.

bibi zei

Nee Meriekje, ik bedoelde dat ik hem pas kon bedenken nadat jij hem al had bedacht, die titel. Maar ik denk inderdaad dat we op een lijn zitten.
Overigens denk ik dat het woordje Kalverstraat in de titel moet. Bijvoorbeeld:
Koeien melken in de Kalverstraat.
Dat lijkt me een een vetcoole titel Jan Paul. Want ik neem aan dat er vroeger in de Kalverstraat boeren woonden?

Als je 'Macht aan de koe' niet neemt is dat toch een mooie vervanger.

Maar 'Rund in de gracht' kan ook.
Of 'Koeien loeien, kinderen stoeien.' Dan heb je dat kind er in een keer bij.

Ik denk verder.

Jan Paul zei

Volgens mij heeft Jacob Olie een mooie foto gemaakt van een paard dat uit een gracht wordt gered. Of iemand anders.

Iets met Kalverstraat is wel goed. Het is samen met de Nieuwendijk de oudste straat van Amsterdam.

Van de Kalverstraat tot... (en dan iets allitererends of juist niet)

Het boek stopt overigens bij de Tweede Wereldoorlog.

bibi zei

Iets allitererends. Eens denken...
Wat zou je denken van
'Van de kalverstraat tot de Koestraat.' Het is maar een voorstel, maar wel een goed voorstel, zeg zelf.

ted zei

Dat lijkt me niet helemaal te kloppen, Jan Paul, dat de Nieuwendijk en de Kalverstraat de oudste straten zijn. De stad begon, volgens mij, aan de oude zijde van de Amstel en niet aan de nieuwe zijde (Nieuwendijk, Nieuwezijds Voor- en Achterburgwal). De Oudezijds Voor- en Achterburgwal lijken me ouder dan de nieuwe. Of ik moet me raar vergissen.

ted zei

Wat dacht je van: Van de Kalvertoren tot de Vaarserberg?

marieke zei

@janpaul: inderdaad goed lopende series, maar het moet wel bij jou en je boek passen. (en ik zie jou nog niet met een knalgroene of rode bril)

En oke, dan geen polemiek, want helaas het noors beheers ik niet... Ik blijf denken.
@bibi, ooooo ik dacht dat jij hem al eerder bij jan paul had ingefluisterd... maar nu vat ik hem. Ik ben voor jouw koeientitels. Let op Jan Paul, het eerste boek van bibi met een koe in de titel leverde haar een zilveren griffel op! Haar tweede zilveren griffel ging naar een boek met een titel die een uitroep was. Dus misschien moeten we het zoeken in een typisch amsterdamse uitdrukking of uitroep. Nu kom ik niet uit het amsterdamse, dus hulp is gewenst.

ook nog even doordenkend op kalverstraat: kalverstraat op kinderschoenen.

Het blijft lastig. We blijven denken.

marieke zei

O ja, je kan het ook natuurlijk de avonturen van bibi en marieke en vele anderen noemen... verkoopsucces gegarandeerd. En dan bedenken we nog een verhaal over een bibi en marieke.

Tsja, als we dan niet achterin het boek kunnen komen, dan maar op de voorkant.

alweermarieke zei

amsterdamse geschiedenis in het klein (is meer een ondertitel)

bibi zei

Geweldig Marieke. De titel wordt dus: Marieke en Bibi. Een gaaf dagje in Amsterdam.

Of

Met Marieke en Bibi door de Kalverstraat.

Of

Marieke en Bibi zijn het helemaal.

(Ik ga voor de laatste titel. Jij Marieke?)

bibi namens Jan Paul die staat te koken zei

@ Ted. De oudste kerk van Amsterdam staat aan de kant die nu de oudezijds heet. Oudezijds komt volgens mij van oudekerkzijds. De eerste nederzettingen waren echt aan de Nieuwedijk en de Kalverstraat.

marieke zei

o ja, je wilde ook nog iets allitererends

Aardige en Akelige Amsterdamse Avonturen

Schuttens Schitterende Schrijfsels
(dat amsterdamse lezen ze wel op achterflap)

marieke zei

Ik ben voor! En als je jan paul tegen is, dan wordt het de titel van een komend kinderboekenweekgeschenk.

(en wordt het lekker wat jan paul staat te koken?)

ted zei

Nog één reactie en je hebt 40 comments op één dag!

ted zei

Nou ja, bíjna op één dag.

Ik dacht nog aan: Kinderen aan de Amstel.

Da's leuk als je het boek wilt laten sponsoren door een bierbrouwerij, dacht ik in eerste instantie. Maar "kinderen aan de Amstel" betekent dan meteen ook: kinderen aan het bier! En dat zul je misschien toch niet willen, ondanks "bier, brood en bellenblazen".