woensdag, januari 31, 2007

Wen er maar vast aan

We hebben al eerder kennis gemaakt met de voetballende Asimo´s. Asimo is een van de meest serieuze en geslaagde robots voor in en om het huis. Zo is hij ook gebouwd: als een klein vriendelijk mannetje dat wel sympathie, maar geen angst opwekt. Het is de bedoeling dat wij er later allemaal een in huis hebben.

Nu kan hij al behoorlijk wat: lopen, dingen oppakken, gezichten en bewegingen herkennen, luisteren en antwoorden, informatie van internet ophalen, een hand geven, dansjes doen en dus ook voetballen. Bent u nu al enthousiast, dan moet ik u teleurstellen. Asimo is nog niet te koop. Als bedrijf kunt u hem overigens wel leasen.

Asimo is bedoeld voor de toekomst. Voor als hij echt snel en foutloos werkt en ´bug-vrij´ is. Dan kan hij dienst doen als geleidehond voor blinden en gehandicapten. Hij kan mensen die slecht ter been zijn ondersteunen en uit hun stoel of bed helpen. Hij kan dingen pakken, oprapen en aangeven. En hij kan u vertellen welke trein u het best kunt nemen, waar u de lekkerste pizza´s kunt bestellen of wat voor weer het wordt. En verveelt u zich, dan doet u een spelletje met hem.

We gaan hem ooit allemaal nodig hebben. Wen er maar vast aan.

Miebeth Zalfjes

24 opmerkingen:

Jan Paul zei

Ja en went u ook maar aan dit nieuwe jasje. Ik vind hem zelf wel mooi. Ik heb een beetje geëxperimenteerd met een schreefletter, die ik eigenlijk mooier vind, maar om de een of andere reden zag dat er toch niet mooi uit. De kleuren vind ik wel lekker fris. Ze passen ook wat beter bij de website.

Ingrid zei

Aha, vandaar dat we gisteren een blogstukje moesten missen.
Is de kleurkeuze soms ingegeven door je plots gedaalde ware leeftijd? (babyblauw- en roze) Nee hoor. Het staat inderdaad fris.
Ga je nog meer experimenteren met de kleuren? Dat we dan na een week mogen stemmen voor de mooiste? Dat lijkt me nou leuk (zonder gemis aan blogstukjes dan hè, je weet nu hoe het moet)
Trouwens erg fijn dat de tijd op je blog nu klopt (je hebt inmiddels ook de klok gevonden, begrijp ik)

Jan Paul zei

Nee het missen van het blogstukje van gisteren had te maken met een drukke agenda. ´s Ochtends voorlezen op school, ´s middags een fotograaf op bezoek voor een foto voor de aanbiedingsbrochure. Daarna stukjes af moeten hebben. En dan ook nog eens Bibi die ´s avonds thuis komt. Zwaar hoor.

Het zou inderdaad maar zo kunnen dat ik het binnenkort weer allemaal verander. Dat is overigens in drie seconden gebeurd.

Ingrid zei

Oef, nou. Dat klinkt zeker druk.
En dan ook nog eens op de foto. Wat een stresserend bestaan.
Gelukkig kon je je 's avonds weer op Bibi afreageren.

Ik vind trouwens de paarse titels erg goed staan.

Ingrid zei

Krijgen we die nieuwe foto binnenkort te zien op dit blog? Om je nieuwe huisstijl te vieren? Daar hoort wel een verse bek bij, of niet?

ted zei

Was dat dezelfde fotograaf als die ik had? Heel aardige vent. Hij zei dat hij leuke, ontspannen foto's wou maken, dus ik deed relaxed het bovenste knoopje van mijn winterjas open en keek gemoedelijk in de lens.
'Kun je het bovenste knoopje dichtdoen?' vroeg hij.
"Zal ik dan ook maar mijn muts over mijn hoofd heen trekken?" vroeg ik.
Nee, dat hoefde niet.

Jan Paul zei

Chris van Houts was het. Zo´n beetje de aardigste fotograaf van Nederland. Ik ben benieuwd naar het resultaat. De foto op dit blog is een lucky shot dat in een keer raak was. Zo veel daarvan zijn er niet. Maar misschien sinds gisteren wel.

Edward van de Vendel zei

Ik kijk eigenlijk wel uit naar die Asimo's. Ik wil misschien alvast wel een naam verzinnen voor de mijne. Mag het een meisje zijn? Dan noem ik haar Anapualdikahajakila.

Edward van de Vendel zei

Niet zelf verzonnen hoor. Uit een magnifiek kinderboek. En nu sta ik in dubio? Moet ik nu zeggen welk? Maar stel dat iemand hier het herkent, dat is dan ongelofflijk knap van die persoon en ik wil niemand het gevoel ontnemen ongelooflijk knap te zijn. Maar ik kan hier natuurlijk op JP's mooie weblog ook niet zomaar een prijsvraag gaan zitten uitschrijven. Uh...? Wuh...? (Geluiden van twijfel)

Ingrid zei

Prijsvraag? Doen we gewoon. De kans om ongelooflijk knap te zijn (of lijken) laat ik me natuurlijk niet graag ontglippen. Alleen heb ik geen idee welk boek het is. Een gokje dus, op het gevaar af dat ik gigantisch de mist in ga.
Eerst dacht ik aan Astrid Lindgren, maar het lijkt ook wel wat op native American (een Indianentaal, dus, politiek incorrect gezegd). Ik zie er in ieder geval een ijslandschap bij, dus Inuit? (=Eskimo) Of Lapland?
Zit ik warm (of koud, dus)?
Alleen al om die naam wil ik weten welk boek het is!
Wie weet het wel?

ted zei

Hm, ik dacht handig te zijn door te googelen op Anapualdikahajakila, maar dat leidt tot niets. Ik heb verder geen idee.

Jan Paul zei

Ha! Ik heb hem ook net tevergeefs gegoogeld!

ted zei

Anapua Bay is in Nieuw Zeeland, dát heb ik wel bij elkaar kunnen googelen. Jhalak Dikhjala is een tekst- en songschrijver en, omgekeerd, Alikaja heb ik ook gevonden. Verder heb ik een lijntje gevonden naar Alice in Acidland, maar volgens mij is dat geen kinderboek. Het zou dus kunnen zijn dat het een verwijzing is naar Alice in Wonderland. - En wat heb ik nou gewonnen?

Ingrid zei

Nee, dat googelen had ik ook al tevergeefs geprobeerd. En na lang nadenken ben ik niet verder gekomen dan mijn eerdere pogingen. Voor het Ents is de naam nog te kort, dus uit Tolkien kan het ook niet zijn.
Het is vast de officiële, lange naam van een hoofpersonage dat de rest van het boek Ana genoemd wordt. Zou het ook nog Latijns-Amerikaans kunnen zijn (Maya? Inca?). (nu heb ik wel bijna de gehele aardbol gehad, denk ik)
Het blijft spannend...
Wie heeft het boek wel gelezen en herkent de naam?
Edward, vertel!

Ingrid zei

Is het Bombaaj?

Jan Paul zei

Ik gok op 'geen houden aan'. Niet omdat ik denk dat dit het goede antwoord is, maar omdat ik het leuk vind om deze bundel van Kees nog een keer te promoten.

Mijn tweede gok is 'het NOS Jeugdjournaal'.

Edward van de Vendel zei

Nee, Ingrid, deze naam wordt door het hele boek voluit gebruikt! En het is natuurlijk ZOOP IN INDIA van ene Jan paul Schutten.

Edward van de Vendel zei

Nee hoor.

Edward van de Vendel zei

Het is uit een boek van de grote Paul Biegel!

Edward van de Vendel zei

Iemand enig idee welk???

ted zei

Alice in Wonderland?

Jan Paul zei

Alice uit de kast?

Jan Paul zei

De Kleine Kapitein in je broek?

Edward van de Vendel zei

Oenen! Broek-oenen!
Uit JIRI.

Liefs, mede namens Anapualdikahajakila.