donderdag, januari 18, 2007

Storm!

Jeetje wat gaat het tekeer! Zo nu en dan vliegt er een omhoog gewaaide voetganger langs mijn raam op twee hoog. De fietsen hangen dubbelgevouwen om de lantaarnalen heen. En bij elke top-windstoot verandert mijn straat in een superblokfluit waar de god Aeolus op blaast.

Zo nu en dan waait het zo hard dat ik me af vraag of onze honderddertig jaar oude ramen het wel houden.

Tijdens een van de vorige stormen was ik op deze plek, bij de molen in Vlissingen. Het regende toen en de wind was zo hard dat de druppels aanvoelden als een schot hagel. En toch was het magnifiek om daar toen te zijn.

25 opmerkingen:

marieke zei

dat gevoel van die ramen heb ik hier op de keizersgracht ook... en de politie raadt het af om naar buiten te gaan: hoe moet ik dan straks naar huis???

Jan Paul zei

Dat hangt er van af. Heb je wind mee of wind tegen?

Overigens typ ik dit met mijn rechterhand. Mijn linkerarm is op straat losgewaaid. Als iemand hem gezien heeft: er zit een zwarte wollen mouw omheen en aan de pols zit een Rodania horloge, type chronometer.

marieke zei

het wordt nog erger... amsterdam cs is ontruimd!

marieke zei

ik kijk hier vanuit het raam steeds of ik je arm over de gracht zie waaien, maar tot nu toe nog niets gezien... heb ook al mijn collega's op de hoogte gebracht, e kijken mee!

Ingrid zei

ik luister met angst en beven naar mijn klapperende pannen. net ratelde de tweede langs het schuine dak de goot in. dat wordt rapen, straks. zucht.
het was hier (vlakbij Rotterdam) net windkracht 9 met windstoten van 100 km. per uur. alle muren kraken, en ik heb een huis van ongeveer 20 jaar oud.
ik herinner me nog goed dat ik in de zware januaristorm in 1990 in Utrecht studeerde en van college Achter de Dom kwam. toen ik de Korte Jansstraat op liep, moest ik me aan een lantaarnpaal vasthouden om niet weg te waaien! (en ik was toen al niet bepaald een lichtgewicht).
Later op mijn studentenkamer, een bouwval in Lombok, heb ik de handvatten van de ramen aan elkaar gebonden met pantykousen, omdat ze zo angstaanjagend klapperden. misschien iets voor jou, Jan Paul? of heeft Bibi alle kousen zelf meegenomen...

Jan Paul zei

Ik ben heel zuinig met Bibi´s panty´s... Ik heb wel overal stukjes papier tussen de ramen en de sponningen gedaan, zodat het niet meer zo gevaarlijk kleppert.

Ingrid zei

Mooie foto trouwens!
Hopelijk kunnen we volgende week genieten van een winters plaatje. Dan wordt het (even, maar toch) 'gewoon' koud winterweer.
ik stuur alvast een link naar een foto die ik nu als wallpaper heb:
http://www.pbase.com/northstar37/image/26374424
je komt er meteen van in de stemming: sneeuw, stenen en mist. Kijk eens rond op pbase, er zijn nog veel meer mooie winterfoto's in andere galleries. (vooral zoeken op trefwoord is erg handig)

Jan Paul zei

Zojuist sloeg een weggewaaid kauwgompapiertje een enorm gat in de stenen muur van de overburen.

Wat doen vogels eigenlijk met dit weer? Die kunnen een dag lang niet eten, denk ik.

Ingrid zei

hier nog een mooie: http://www.pbase.com/image/22637269

Ingrid zei

voordeel voor de vogels: met vliegen verbruiken ze nu ook geen 'brandstof'. vleugels uit en hop, meewaaien maar. snavel open en dan hopen dat er een lekker insect ingeblazen wordt.

hopelijk voor jou kun je ook rechts muizen. anders ben je wel vleugellam zo zonder linkerarm...

Jan Paul zei

Oeps. Het is nu menens...

Ingrid zei

volgens weeronline windkracht 9 en zelfs windstoten van bijna 120 km per uur hier (vlakbij Rotterdam)! ik zie op buienradar.nl dat er bij jullie in Amsterdam een flinke strook buien met bliksem overkomt. zitten de ramen er nog in, Jan Paul, Marieke?
hier klaart het op, maar de wolken gaan razendsnel voorbij en mijn dak kraakt en kreunt. hopelijk blijven de andere pannen wel liggen.

marieke zei

Ramen zitten er nog wel in hier, maar ben wel officieel een gestrande forens nu! Heb net een kattenvoederaar geregeld voor thuis. Nu nog op zoek naar een slaapplek.

marieke zei

ps. arm van jan paul nog steeds niet langs zien waaien.

Thea zei

Wat de vogels doen? Nou, tegenover mijn huis zit al een uur lang een duif. In een boom waarvan ik al de hele dag denkt dat ie zó bij me naar binnen komt waaien, zit gewoon onverschrokken een duif te zitten. Gek eigenlijk. Waarom zoekt hij/zij geen dekking??

Jan Paul zei

Als je niets kunt vinden, kun je altijd hier slapen, Marieke.

Ingrid zei

duiven zijn wel het 'onkruid' onder de vogels hè?
Marieke, gelukkig hebben je katten eten. nu jij nog! aan een slaapplek vlakbij Rotterdam heb je niet veel, vrees ik, met platliggende spoorwegen. anders was je van harte welkom.
ik geloof trouwens dat ik een half uur geleden iets zag langswaaien. ingepakt in zwarte wol, met een knol van een horloge eraan.
lijkt me lastig, de ramen dichthouden met maar één arm (en zonder panties). sterkte, Jan Paul!

marieke zei

Waar een storm niet allemaal goed voor kan zijn... in mijn geval voor een buitengewoon gezellige avond!

Jan Paul zei

Je bent altijd welkom voor de volgende storm, Marieke! IJs en weder dienende...

marieke zei

Dat is fijn. Hetzelfde geldt natuurlijk voor jou als je zuidelijk strandt. Enne ik bedacht net, dat ik nog wel even had kunnen helpen met de afwas ofzo, maar daar heb je dan bij deze een tegoedbon voor.

Jan Paul zei

De afwas staat er nog Marieke, dus je kúnt nog even langs komen! Maar volgens mij heb jij welgeteld één theekopje en één glas gebruikt...

marieke zei

1 theekopje, 1 glas en 1 koffiekopje. Uhhh ik heb straks een afspraak, maar bel maar als je echt een enorme berg hebt staan, dan kom ik meteen te hulp! (je kan de afwasbon ook inruilen voor een strijkbon, ben ik alleen minder goed in)

Jan Paul zei

Oh ja. En nog een lenzenglaasje. Maar alles is alweer schoon hoor!

marieke zei

o ja lenzenglaasje was ik vergeten. Ben blij dat niemand vannacht wat water is gaan drinken in de badkamer. Maar weet na vandaag wel weer waar de lenzenvloeistof voor is uitgevonden. Beetje pijnlijk lenzen die een nachtje in 'gewoon' water hebben gestaan. Maar een klein offer hoor en daar stond een geweldige verzorging tegenover!

Edward van de Vendel zei

Jan Paul is onze redder. Dat weten we nu zeker. Het was heel gezellig. Je zou er bijna weerscrises voor gaan ontwerpen. Nogmaals dank!