maandag, januari 01, 2007

Als ik de baas was

Vandaag heb ik een beetje de januariblues. December is voor mij de leukste tijd van het jaar. Al in september kan ik me er op verheugen dat het al snel weer december wordt. Maar nu duurt het weer heel lang voordat die maand in zicht is. Gelukkig pakt de blues dit jaar mild uit en ik denk ook niet dat hij lang gaat duren.

Het is op dit moment nog verdacht stil, maar elk moment kan er weer flink geknald worden. En dat háát ik. Ik vind vuurwerk geweldig, maar ik haat rotjes. Zeker als het geen 31 december is. Alleen al vanwege die duizenden dieren die net als Sien beginnen te bibberen bij elke harde knal. Daarom vind ik dat het anders moet. Vuurwerk moet verboden worden voor particulieren. In plaats daarvan mogen vuurwerkliefhebbers samen geld inzamelen voor het mooiste vuurwerk dat er bestaat. Dat wordt afgestoken op grote pleinen in dorpen en stadsdelen, zodat iedereen er met elkaar van kan genieten. Ook nog goed voor de onderlinge ´bonding´. Het resultaat: 1) iedereen geniet van het mooiste vuurwerk - niet meer van die lullige pijltjes maar meteen het mooiste van het mooiste. 2) Geen vervelend geknal meer op andere dagen dan 31 december. 3) Geen doden, branden en gewonden door onkundig afsteken. 4) Minder vuurwerk per saldo, dus beter voor het milieu en asthmapatiënten.

Iedereen wordt er dus beter van. Zelfs de ettertjes die nu alweer begonnen zijn met het afsteken van blindgangers en vuurwerk dat ze nog over hebben.

3 opmerkingen:

Edward van de Vendel zei

Helemaal mee eens. Maar de januari-blues? Meen je dat?
Ikzelf ben altijd heel blij met januari. Niet omdat ik december haat, maar waarschijnlijk omdat het iets fris' heeft, iets nieuws, iets beginnerigs. Om dezelfde reden werd ik ook graag dertig, en veertig, en minder graag negentwintig en negenendertig. Nu ik erover nadenk: ik kan niet wachten tot ik vijftig word.

Maar serieus, Jan Paul, zit die januari-blues alleen in de rotjes, of heb jij juist weer het gevoel dat er iets voorbij is? Dat er iets afgelsoten is? Met andere woorden: zie jij uit naar je negenveertigste verjaardag?

ted zei

Wie weet gaat het nog sneeuwen; de kans daarop is groter in januari en februari dan in december. Of tóch liever december dan sneeuw?

49 Is niks; 39 is óók niet alles, maar voor jou lijkt me 39 op dit moment toch wat minder erg dan 49, Jan Paul!

Jan Paul zei

Het gaat niet om afsluiten of om een nieuw begin. 1 januari voelt als het eind van een vakantie. Back to reality. Geen kerstlichtjes meer, geen kerstgedachte en geen kerstmuziek (mijn favorieten: Jona Lewie ´Stop the Cavalry´, Fay Lovsky, Paul McCartney, John Lennon, Bach ´Jauchzet Frohlocket´ en toch ook... Wham!).

Ik kan in januari heel blij worden van goede voornemens en nieuwe beginnen. Maar op dit moment ben ik nog bezig om een boek af te maken waar ik al meer dan twee jaar geleden aan begonnen ben. Dus waarschijnlijk krijg ik dat gevoel pas in februari, als de eerste versie helemaal af is.

Ik weet ook even geen goede voornemens, terwijl ik die wel nodig heb.

39 of 49 worden lijkt me niet echt vervelend. 39 of 49 zíjn lijkt me zelfs best leuk.

En sneeuw maakt álles goed. Maar op dit moment ligt er zelfs in Garmisch Partenkirchen geen sneeuw...