zondag, december 31, 2006

De generaal (Seth en Youp)


Seth: Er was eens een landje dat Balkenland heette. Dat land heette zo omdat ze er balken maakten. Overal ter wereld waren balken nodig. Want je kon er van alles mee doen, zoals huizen, gebouwen en bruggen bouwen. Balkenland was dus een rijk land. Er was genoeg te eten en er was altijd vrede. Het was daarom een ideaal land voor mensen uit landen waar wél oorlog heerste. En jarenlang bood Balkenland onderdak aan deze vluchtelingen.
Youp: Was alles koek en ei in Balkenland? Nee, toch niet. Er waren mensen die zeiden dat je die balken ook nog ergens anders voor kon gebruiken. Als je ze voor je ogen deed, hoefde je de vluchtelingen niet te zien. Dan hoefde je ze ook niet te helpen en dat scheelde weer. Bovendien kon je met die balken een extra stevig hek bij de grens maken, zodat ze er nooit meer in konden. Ook nog goed voor de economie, al die extra balken. En op een kwade dag kwamen deze mensen aan de macht. Aangevoerd door een sullige premier en een enge minister met een naam als een krachtterm. Verdorie, Verdomme... zoiets.
Seth: Deze minister was knettergek en werd megalomaner en megalomaner. Het ergste van alles was dat ze steeds meer macht kreeg. Want iedereen met de balk voor zijn ogen was het met haar eens. En dat waren er ineens nogal wat.
Youp: Er moest iets gebeuren. Een coup. Een staatsgreep. Maar door wie? Ze wisten wel iemand. Een generaal. Niet dat het land uitblonk in krijgskunst. Ooit ging het op een vredesmissie op pad en kwam overladen met prullaria terug. ´Bij volledige terugtrekking gratis sleutelhanger cadeau´, had de vijand voorgesteld en het leger was ermee akkoord gegaan. Maar deze generaal was anders. Deze man had wel lef, deze generaal Pardon.
Seth: Hoe het verhaal afloopt? Dat moet 2007 leren. De sullige premier is er nog steeds. De enge minister ook. Maar de generaal is zijn legers aan het verzamelen. Klaar om een einde aan de balken te maken.

Ja, lieve mensen. En dan was er ook nog een kabouter in het land. Woutertje Kaboutertje. En Wou-...

Youp: Nee Seth. Ik geloof niet dat de wereld daar op zit te wachten. Ik heb zelf een tekst over dat je moet genieten van het leven. Dat je je ogen opent voor wat werkelijk belangrijk is. Het heet ´Leef! Leef! Leef!´

Seth: Nee Youp, dáár zit de wereld op te wachten.

Youp: Hm. Gelukkige jaarwisseling dan maar.

Seth: En een heel goed 2007!!!

7 opmerkingen:

Freek zei

Ik mag niet preken, maar jullie komen met deze ellende. In de wiskunde geldt de formule 2 keer 0 = 0. Dat blijkt maar weer.

Lebbis en Jansen zei

Ja, dit kan zelfs Thor Bergelund nog beter.

Theo Maassen zei

Hier vechten honden om een been, ik liep er met gemak mee heen.

Jan Paul zei

Oef. Wat was jij onvoorstelbaar goed gisteravond, Theo!

Jan Peter zei

Sullige premier?! Wat verlang ik toch weer naar Wim Kan! Die liet mensen tenminste in hun waarde.

theo maassen zei

Wat zo goed aan mij was, was dat ik sprong van bloedserieus naar kolderiek en van quasi plat naar diepzinnig. Daardoor werd zelfs een ordinaire grap als deze ontwapenend, aandoenlijk en schattig: "Voor mijn volgende goocheltruc heb ik een vrijwilligster uit de zaal nodig die zich uitkleedt en haar benen wijd doet, en dan laat ik mijn penis op miraculeuze wijze verdwijnen."
En toen keek ik hoopvol naar ene Yvonne op rij 1.

Youp en Seth zei

Wij buigen diep voor Theo.