donderdag, december 07, 2006

Danny Wallace driedaagse (dag 2)

Waar was ik. O ja, Danny verveelde zich weer eens. Sommige mensen gaan in zo´n geval naar de film of naar het café. Maar Danny zet een advertentie in de krant. ´Join me. Send one passport-sized photograph to...´ gevolgd door zijn adres. Meer niet.

Danny heeft verder ook geen plan. Hij heeft geen flauw idee wat hij moet doen als er inderdaad mensen reageren. Maar hij krijgt toch een reactie. Iemand stuurt hem een brief met pasfoto en menukaart van zijn favoriete Indiase restaurant plus een aanbeveling voor de chicken Dansak aldaar. Danny is zo geroerd, dat hij doorgaat met zijn actie. Het begint met nog een paar mensen die zich aansluiten, ´joinees´, na een paar maanden zijn het er enkele tientallen en op dit moment zijn het er meer dan 10.000. Hij moet er overigens veel moeite voor doen. Hij stopt met zijn werk en trekt de hele wereld over om internationale joinees te vinden.

Danny weet de eerste alleen nog niet wat hij met al die joinees aan moet. Zijn joinees willen dat wél weten. En ze worden ongeduldig. Uiteindelijk bedenkt hij de ´Random acts of Kindness´. Iedere joinee moet elke vrijdag een willekeurige goede daad verrichten. Bij voorkeur voor een vreemdeling. De joinees vinden het een prachtig plan. Ze komen ook geregeld bij elkaar (met of zonder Danny) om hun joinee-schap te bespreken. En zo wordt Danny geheel onbedoeld een sekte- of cultleider. Al prefereert hij de term ´collectief´ boven ´sekte´.

U kunt nog joinee worden. Stuur een pasfoto naar: JOIN ME, PO BOX 33561, London E3 2YW.

Maar Danny begon zich alweer te vervelen... (wordt vervolgd)

4 opmerkingen:

ted zei

Kweet niet goed wat ik met deze vent moet. Heb jíj hem je foto gestuurd, Jan Paul?

Jan Paul zei

Nee. Ik ben geen joinee, dat gaat me iets te ver. Ik ben daarentegen wel een onderdaan van zijn koninkrijk. Maar daar schrijf ik morgen meer over.

marieke zei

een beetje gek en tijd over... hij zou een blog moeten beginnen! ;)

Jan Paul zei

Hij heeft wel een héleboel websites, Marieke!