zaterdag, november 25, 2006

Weekendopgave: wat is een kater?


We blijven nog even bij de kater. Dat wil zeggen, we gaan over van de pluizige muizen vangende kopjesgever naar de pijnlijke hoofd-als-een-baksteenvariant. Hierboven o zo toepasselijk afgebeeld in de vorm van een kater met een kater. Het brengt ons bij deel 1 van de weekendopgave: Wat is een kater precies? Waarom voelen wij ons zo slecht als we gedronken hebben?

Met de vraag ´wat is een kater?´ als eerste deel van de weekendopgave kunt u ongetwijfeld al raden wat deel twee van de vraag is. Maar die komt pas morgen.

21 opmerkingen:

ted zei

Als ervaringsdeskundige weet ik dat natuurlijk wel, maar ik bén al erelid!

Jan Paul zei

Ja, maar je kunt nog voor het boek gaan!

ted zei

Nee, ik ben het geheel met je eerder geformuleerde spelregels eens.

Jack Daniels zei

Een kater is vochttekort in de hersenen. Daardoor klotsen je hersenen tegen je schedel en zo krijg je de hoofdpijn.

Jan Paul zei

Moet ik pseudoniemen strafpunten geven? Ik dacht eerst van wel, maar ik heb toch besloten van niet. Dit is een vrij blog.

Jan Paul zei

Jack Daniels maakt wel minder kans omdat het een bekende is. Hij staat hier bij mij in de kast en ik drink hem regelmatig. Zonder ijs natuurlijk.

Annet zei

Wat een kater precies is weet ik niet. Ik weet wel wat de opgave voor morgen is. (denk ik ;)) Hoe kom je er weer af? (heb ik gelijk?)

Mijn tip: erwtensoep! Van die dikke waarin je lepel in overeind blijft staan.
Of gewoon doordrinken.

bibi zei

Volgens mij kan er van klotsen geen sprake zijn, als er vanwege de drank een vocht tekort is ontstaan. Klotsen zonder vocht gaat nu eenmaal niet. Maar ik ben het wel met mr. Daniels eens dat die drank een soort drooglegging teweeg brengt in je kop. En juist door dat vochtgebrek beuken je hersens als een soort stormram tegen je schedeldak. Moesten in de Middeleeuwen de soldaten met hun malienkolders eerst door de slotgracht waden alvorens met een stuk hout de poorten open te beuken dan hadden ze geen schijn van kans. Maar droog beuken heeft effect. De poort splijt doormidden en de stad kan worden ingenomen. Daarom, omdat hersens droog in je kop gaan rammelen na te veel drank, heb je een splijtende pijn in je kop. En waarom het kater heet mag Joost weten.

Jan Paul zei

Ha! Annet je hebt gelijk, de vraag voor morgen is inderdaad ´hoe kom je er weer af?´

Maar Bibi, jij stelt ondertussen een hele goede vraag: waar komt het woord ´Kater´ vandaan? Dat is de tussenvraag van vandaag. Je kunt kiezen uit:

A: Het komt van het middelnederlandse woord ´cater´ wat ´duivel´ betekent.
B: Van het gejammer van katers krijg je hoofdpijn, net als van alcohol. Daarom heet een kater een kater.
C: Het komt van het oud-Duitse woord ´Katarrh´ wat ´slijmvliesontsteking´ betekent.

annet zei

definitely c

Ingrid zei

Volgens mij is het "D", mijn eigen etymologische oplossing van het vraagstuk:
Kater komt van kateren, en dat komt weer van katten.
Net als werkwoorden die op '-elen' of '-eren' eindigen betekent het: iets voortdurend doen. (de -elen en -eren vormen zijn vaak zo ingeburgerd dat het basiswerkwoord niet eens meer bestaat. Zie: wandelen, pruttelen, struikelen)
Een kater is dus iemand die voortdurend loopt te katten...

Jim Beam zei

Het goede antwoord zit er niet bij Jan Paul. Het woord kater was vroeger cater. En dat komt van Catan. Als je het spel Koning van Catan verloor dan had je een catanner. Dat werd later een cater.

Thomas zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Thomas zei

Jawel hoor, het goede antwoord zit er wel bij, antwoord C klopt.

Jan Paul zei

Inderdaad, het goede antwoord is C. Kater is een Duits-Russische verbastering van het woord katarrh. Niemand was erbij, maar men vermoedt dat men dit opzettelijk deed vanwege de overeenkomst tussen de stem van iemand met een flinke kater en die van iemand met een stevige verkoudheid.

Maar het goede antwoord op de echte vraag: wat is een kater is nog niet gegeven...

Geleyn zei

Als ik het me goed weet te herinneren (maar ik drink heel veel dus zeker ben ik niet) kunnen je hersens geen pijn doen omdat de hersenen geen pijnreceptoren hebben. Daarom kunnen hersenoperaties uitgevoerd worden met alleen verdoving om het schedeldak te lichten. Het is dus niet dat de hersenen pijn doen maar eerder dat het vlies aan de binnenkant van de schedel, dat wel zeer pijngevoelig is, de pijn veroorzaakt.

Voor de rest heb ik de term 'kater' wel erg vaak gehoord de afgelopen week (Bos, Eerdmans, Pastors, Rutten). Het zal dus wel met een algeheel gevoel van onbehagen te maken hebben.

Voor de rest wil ik U graag verwijzen naar Jaap Fischer (Joop Visser). Ver van voor mijn tijd maar de oudere lezer zal hem zeker kennen.
Kater

Als je een meisje hebt, een meisje hebt, een meisje hebt gehad
Denk je helemaal niet aan een kater of kat,
Ben je in een semivrolijke stemming
En kent geen enkele remming.

In je hart ben je niet vrolijk maar je schreeuwt er overheen.
Anders denken ze meteen de jongen is een heel eind heen,
Die heeft een meisje, een meisje, een meisje gehad,
Die heeft een meisje, een meisje, een meisje gehad.


Je gaat haar altijd zingend en fluitend voorbij.
Je troost je met de gedachte dat zij dat zij.
Het wel even rot zal vinden
Want ze heeft zo vele vrienden.


En thuis op je kamer voel je je alleen.
Je ogen staan vol water.
Er kruipt iets langs, door, en over je heen.
Dat is je kater, je kater, je kater.
Dat is je kater, je kater, je kater.


Als je een fuifje hebt, een fuife hebt, een fuifje hebt gehad
En je bent door de drank niet meer helemaal je dat,
Moet je toch alleen naar huis aan,
Want je meisje zal dan niet meegaan.


Rij je zorgvuldig op je fiets over elke stoeprand heen
Dan vind je je geweldig knap maar een smeris denkt meteen:
“Die heeft een fuifje, een fuifje, een fuifje gehad.
“Die heeft een fuifje, een fuifje, een fuifje gehad.“


En voor je dan naar huis mag, moet je even langs ‘t bureau.
En daar zeggen ze dat je dronken bent. Hoe bedenken ze net zo!
Je bent alleen maar aangeschoten.
Je staat toch zeker op je eigen benen.


En als je thuis weer wakker wordt de middag naar die pret
Om een uur of een of later,
Wie zit er dan te wachten op het matje voor je bed?
Dat is je kater, je kater, je kater.
Dat is je kater, je kater, je kater.

Is er ook een prijs voor de langste comment?

Kees zei

Hoe heet die film ook alweer waarin Al Pacino een "John Daniels" bestelt en des obers correctie - "Jack Daniels, you mean" - beantwoordt met: "Anyone who knows the son of a bitch as long as I do, can call him John."

ted zei

Tja, volgens mij heeft het toch echt te maken met het feit dat alcohol vocht verdrijft en dat de kater iets te maken heeft met uitdroging. Dat hersenen in je schedel klotsen, geloof ik niet, maar dat het hersenvlies door vochtgebrek strak gespannen staat, zou ik dan weer wel kunnen geloven. Ik neem aan dat het toch weer net even anders ligt en dat Jan Paul dat ons haarfijn uit zal leggen.
Ook alvast tips om een kater te voorkomen: vóór het naar bed gaan een flinke sloot water drinken. Wat ook kan helpen is 4 tot 6 pilletjes norit (koolstof houdt water vast), óók voor het slapen gaan, met water innemen.

Ingrid zei

Kees: Die film met Pacino zou Scent of a Woman kunnen zijn, maar ik weet het niet zeker. Als je (een stukje van) de rest van het verhaal of een andere acteur weet, dan kan ik het voor je vinden.

Geleyn zei

Het is scent of a woman!

Ingrid zei

Dank je, Geleyn, dat scheelt me weer een uur van film naar acteur naar film hoppen op www.imdb.com... (een veel te leuke en uitgebreide filmdatabase)