vrijdag, november 10, 2006

Succesvolle hoogbegaafdheid


De IQ-test lag al langer onder vuur. De mate en snelheid waarin iemand bepaalde puzzeltjes kon oplossen bleek lang niet altijd een garantie voor succes of hoge cijfers. Integendeel zelfs. De psycholoog Robert Sternberg heeft nu een methode ontwikkeld waarmee je én de intelligentie én de mate van succes van een persoon kunt voorspellen.
Het is wel een gedoe. Naast allerlei tests moeten de proefpersonen een essay schrijven en krijgen ze een één-op-één gesprek waarin ze moeten reageren op plaatjes en videobeelden. De test is in tegenstelling tot de IQ-test wel heel betrouwbaar als het gaat om het bepalen van iemands kwaliteiten.
Saillant detail: Sternberg zelf had een laag IQ.

Ik had bij dit stukje eerst een foto van Einstein en daarna een van mezelf. Maar uiteindelijk leek me een foto van Sien onder een berg zand toch het best.

14 opmerkingen:

Susan zei

Heb je zelf ook een laag IQ? ;-)

Jan Paul zei

Ha! Ik heb ooit een boekje met IQ-tests geleend uit de bibliotheek. Bij de eerste test scoorde ik ongeveer 80. Ik kon bij elke vraag wel vijf goede antwoorden bedenken. Bij de tweede test wist ik wat ze bedoelden en scoorde ik 120. Toen ik bij de derde test op 140 terecht kwam ben ik maar gestopt.
Misschien moet ik er toch nog een paar doen en een oplossing voor koude kernfusie, het perpetuüm mobile en het wereldvoedselprobleem vinden.

Lilli zei

Moeten we niet eerst definieren wat IQ precies is voordat we er tests voor ontwikkelen?

Jan Paul zei

Oef. Ik heb net even gegoogeld op de definitie die Sternberg geeft en op de algemene definitie van het IQ. Beide zijn nog langer dan de verzamelde werken van Lou de Jong.

ted zei

Zo moeilijk is het niet. Zoals iedereen weet betekent IQ: Inhouds Quotum. Het getal 100 staat voor de gemiddelde holhoofdigheid. Een IQ van 120 betekent dat er 20% meer bolhoofdigheid in je hoofd zit dan gemiddeld. Dit verklaart waarom Jan Paul een variatie laat zien van 80 tot 140, want je hebt niet iedere dag evenveel vulling in je hoofd!
De term "bolleboos" is afgeleid van het IQ.

Jan Paul zei

Bollebozen en hollebozen dus.

marieke zei

Maar wat ik heb begrepen is in de hedendaagse maatschappij niet je IQ maar je EQ van belang!

Jan Paul zei

Ted, wat is een EQ?

Lilli zei

Extraterrestial Quotient: de mate waarin je in staat bent om via thelepathie met buitenaardse wezens te communiceren. toch?

Jan Paul zei

Hm. Zou kunnen. Of Emmenthal Quotient. De mate waarin je in staat bent om met Emmenthaler kaas te communiceren.
Ik wil niet opscheppen, maar mij lukt dat vrij aardig.

Lilli zei

Wat hebben jullie zoal te bespreken dan?

ted zei

EQ is Excrementen Quotum, dat weet toch iedereen. Als er inhoud in kan, moet er ook inhoud uit kunnen.
Jullie halen wel een paar dingetjes door elkaar, Jan Paul en Lilli! Emmenthaler Quotient heeft te maken met gaten in Zwitserse kaas, en Extraterrestial Quotient met gaten in het heelal.

Jan Paul zei

En wat ben je dan met een Excrementen Quotum van 160? Hooggelaxeerd?

ted zei

Jij snapt het!