donderdag, november 16, 2006

Strenge winter?


Zo medio november is het altijd leuk om te kijken of er al meteorlogen zijn die een voorspelling doen over de komende winter. Ik heb even zitten snuffelen op internet en het is eigenlijk weer hetzelfde als altijd:

KNMI: waagt zich niet aan voorspelling. Verstandig, maar saai.
Het Britse ´Met Office´: grote kans op zachte winter (vorig jaar voorspelden zij een extreem strenge winter voor Europa, dat klopte voor een deel)
Duitse weerdienst: zachte winter.
De meeste weeramateurs: grote kans op strenge winter.

Tja, die weeramateurs willen net zoals ik veel sneeuw en ijs. Dus dan is de wens de vader van de gedachte. Elke strohalm wordt dan als een reddingsboei voor een koufront aangegrepen. In werkelijkheid is de kans op een zachte winter altijd 80%. Die hebben we namelijk in vier van de vijf gevallen.

Overigens heeft Kees van Kooten een weerspreuk bedacht die tot op heden altijd klopte: bij sneeuw in november valt Kerst in november.

7 opmerkingen:

ted zei

Waarom wil jij veel sneeuw en ijs?

Jan Paul zei

De wereld is zo onvoorstelbaar mooi en stil als er sneeuw ligt. Ik woon al een hele tijd in Amsterdam, maar heb het nog maar een of twee keer écht mooi besneeuwd gezien. Dan is de stad één groot sprookjesland. Maar eigenlijk is alles mooi in de sneeuw. IJs vind ik leuk omdat er als je ijs ziet aan één van de voorwaarden voor sneeuw wordt voldaan: een temperatuur onder nul.

Abo Riginal zei

Houdt u dan heel erg veel van winters, meneer Jan Paul?
Dan kunt u in uw Hollandse zomers hier komen wonen, en in onze Aussie zomers gaat u weer back naar Europe.
Lijkt ons erg ideaal, maaaaaaaaar misschien kunt u voor onze NSW winters misschien beter een deurtje verder oostwaarts gaan, naar New Zealand.

Bijvoorbeeld Queenstown, Wanaka, Alexandra (Coronet Peak, Craigieburn Valley, Mnt Dobson, Mnt Hutt, Porter Heights, The Remarkables) alle op het South Island, op zn Maori's: Te Wai Pounamu (Water of Greenstone).
Deze zijn prachtige wintersport scenes.

Want onze NSW winters zijn nooit zo heel erg snow-cold-winters.
Wij hier gaan daarvoor dan meestal naar the Snowy Mountains, zuiden van Canberra ACT/South Coast NSW.
Dus naar Mnt. Kosciusko (voor Aussie begrippen dan hier bij ons de hoogste top), Thredbo, Perisher, Smiggins, Guthega, Cooma, Jindabyne enz.
Deze zijn allemaal goed te bereiken per car, want dan kunnen ook onze doggies mee, want dat moet dan natuurlijk joh, heerlijk ook met hun in de sneeow.
Dus daarom vliegen we hiervoor meestal dan ook niet.
Maar wat wij hier dichtbij noemen kan natuurlijk voor Hollandse begrippen wel erg ver zijn, omdat alles hier bij ons zo uitgestrekt en ruim is.

Lijkt u dit wel? Het hele jaar door winterse sfeertjes in Europe and Downunder/New Zealand.

Wij hier gaan dit jaar December met de feestdagen met zn allen naar Cape Town (SA), maar daar hebben ze desame jaargetijden als hier bij ons in NSW.

Vriendelijke groetjes, ook aan mevrouw Bibi en jullie lieve hond Sien.

Maikel (van Lennart en Maikel)

ted zei

Sneeuw is inderdaad prachtig, maar dan moeten mensen wel binnenblijven en die sneeuw niet kapot stampetampen met hun schoenen!
Het komt niet vaak voor, maar als mensen over de Amsterdamse grachten schaatsen, is dat heel idyllisch!
Maar heel veel mensen glijden uit over sneeuw en ijs, sommigen vriezen dood of verdrinken onder het ijs, en als het dooit wordt sneeuw erg vies en het lekwater komt bij ons door het dak naar binnen.
Dus ik heb er meestal wel gemengde gevoelens bij.

marieke zei

Mijn laatste sneeuwherinnering is van november vorig jaar. Toen het zuiden van Nederland overvallen werd door heftige sneeuwval en al het verkeer (zowel ov als niet-ov) plat lag. Kreeg toen telefoontjes van thuis dat het zo prachtig mooi was in de tuin en dat de houtkachel brandde. Helemaal gezellig. Totdat ik moest bellen dat ik niet voorbij Utrecht kwam en dus maar in Amsterdam in een hotel ging slapen. Weg sneeuwromantiek. H

et was overigens wel een luxe hotel. Jammer dat G. niet kon komen... maar ja, als hij dat wel had gekund dan had ik daar niet gezeten. Snap je het nog?

O nee, was niet de laatste sneeuw, volgens mij ook nog rond oud & nieuw...

Jan Paul zei

Nou meneer Riginal, ik heb inderdaad wel eens overwogen om te gaan ´overzomeren´ op een sneeuwrijke locatie. Maar dan moet ik Bibi ook zover krijgen en we moeten Sien voor een enorme tijd drogeren, zodat die niet hysterisch wordt in het vliegtuig. Want het beest móét mee. Sneeuw is leuk, maar Sien is nog veel leuker.

Ik hou dus heel erg van winters, maar natuurlijk niet van de onze. Soms hebben we jaren achter elkaar helemaal geen sneeuw. Ik denk dat ik in de toekomst steeds vaker hoge bergen en plekken als Lapland ga bezoeken om mijn ´sneeuwzucht´ te bevredigen. Maar in de zomer een keer naar Nieuw Zeeland gaan lijkt me eigenlijk een geweldig idee.

In Cape Town kunnen jullie trouwens Bibi´s vader ontmoeten. Die is daar ook rond de Kerst. Hele hartelijke groeten van haar en een poot van Sien.

Ted, je moet net zoals ik als eerste de straat op (als het moet om vier uur ´s ochtends). Dan zijn er nog geen voetsporen en dan heb je de prachtige stilte van de sneeuwnacht. Of je moet naar plekken gaan waar niemand komt. Doe ik ook.

Marieke, volgens mij hebben jullie in het Zuiden vaker sneeuw dan wij. En als het sneeuwt sneeuwt het er volgens mij harder. Mischien moeten we de volgende keer maar naar Den Bosch gaan als het weer zover is. Rond Oud & Nieuw lag er zeker sneeuw. Bibi en ik waren de dagen ervoor op Ameland (voor het verhaal over de paardenboot in ´Laika´). Het was er al prachtig, maar op onze laatste avond kwamen we ook nog eens in een gigantische sneeuwstorm terecht. Jaik wat was dat genieten.

ted zei

Neeneenee, Jan Paul! Niet om vier uur al buiten gaan lopen, want dan heb je het sneeuwlandschap bedorven voor degene die om kwart over vier pas kan komen kijken en allen die later komen!
Het is altijd hetzelfde met die kerels! Als ze sneeuw zien moeten ze als eerste naar buiten om overal stampvoetgewijs hun sporen aan te brengen: hier ben ik geweest! Dit is mijn territorium! Walgelijk gewoonweg!
Iedereen moet gewoon binnenblijven en naar buiten kijken. Dan blijft het voor iedereen een plaatje.