woensdag, november 15, 2006

De ster uit het verleden: Flipper


Daar heb je Flipper, Flipper,
hij is geweldig
wat een dolfijn
om trots op te zijn

Daar heb je Flipper,
Flipper de flapper de Flipper
flapper de Flipper,
wat een dolfijn

Hij is een held een held van de zee
want als ie vecht dan vecht ie voor twee
Als er voor niemand uitkomst meer is
roep dan om Flipper de vis

Sorry, maar Flipper is natuurlijk geen vis. Hij is een dolfijn. En hij is ook geen ´hij´. Want alle Flippers waren vrouwtjes. De eerste Flipper, uit de gelijknamige film uit 1963, heette Mitzi. En of het nu gaat om het neusduwen van boten, het uit-de-handen-slaan-van-pistolen-van-gemene-schurken of perfecte getimede sprongen: Mitzi deed al haar stunts zelf. Daarvoor had ze een speciale opleiding gedaan bij Milton Santini van de Santini Porpoise School.

Toch is Mitzi niet de bekendste Flipper. De Flippers uit de televisieserie heetten Suzy, Cathy en Patty. Zij konden alles wat Mitzi ook kon. De vier gevinde actrices konden overigens één ding niet: en dat was de ´tail-walk´, het op de staart over het water naar achteren lopen. Deze stunt werd telkens gedaan door een mannetjes dolfijn: Mr. Gripper.

Mitzi speelde de heldhaftige dolfijn maar kort. Toch heeft de dolfijn een onuitwisbare indruk achter gelaten in Grassy Key, een plaatsje op een subtropisch eiland voor de kust van Florida. Toen Mitzi in 1972 aan een hartaanval stierf kreeg ze een speciaal tien meter hoog monument bij de ingang van het Dolphin Research Center, zoals de school van Santini nu heet. Op haar grafsteen staat:

Dedicated to the memory of Mitzi
The original Flipper
1958 -1972


Er zijn geen Flippertjes die afstammen van Mitzi of de andere dames. Alleen Mr. Gripper heeft nageslacht verwekt. Zijn dochter Tursy is overigens ook een begenadigde tailwalker.

24 opmerkingen:

lilli zei

En dan ook nog te bedenken dat dolfijnen, tezamen met olifanten en primaten, de enige diersoorten zijn die een soort van empathie vertonen. Dat wil zeggen, ze helpen elkaar vanuit een soort moraal over 'goed en kwaad'. Althans, dat zeggen primatologen zoals Frans de Waal. Fascinerend is het niet?

Jan Paul zei

Jee, dat wist ik niet. Als dat echt zo is, dan is dat zeker fascinerend. Biologen hebben het meestal over altruïsme uit eigenbelang. Ze helpen omdat ze er uiteindelijk zelf beter van worden. Maar een moraal over goed en kwaad bij dieren, dát is nieuw.

bibi de dierenvriend zei

Dank je wel voor alweer een dierlijke ster uit het verleden. Mitzi is niet oud geworden. Een dolfijn haalt de veertig wel. Maar ja, een hartaanval onder water, dat betekent voor een dolfijn verdrinken. Ik vraag binnenkort naar een nieuwe dierlijke ster uit het verleden.

ted zei

Wat dacht je van Nononono, het ezeltje van Pipo de Clown?

bibi zei

ach dat ezeltje.

thea zei

Of meneer Nilsson, dat aapje uit Pipi Langkous. Of zou die nu in Thailand werken?

Jan Paul zei

Dat wordt wel érg ingewikkeld. Over Nononono is in elk geval niets te vinden en Meneer Nilsson lijkt me ook een lastig geval. Inger Nilsson is daarentegen wél te doen. Wie is Inger? Het meisje dat Pippi speelde.

Wordt vervolgd.

Jan Paul zei

Overigens zijn Nederlandse sterren uit het verleden het leukst. Alleen al omdat ik vermoed dat ze zichzelf googelen en dan op dit blog terecht komen (mijn telprogrammaatje geeft aan via welke site men op mijn blog terecht komt - meestal is dat via de links op de sites van Edward of Ted). Ik weet natuurlijk niet zeker of zij het zijn. Ik krijg alleen een ip-adres en ik weet niet wie daar achter zit. Maar soms heb ik, door de combinatie van de zoekwoorden die ze gebruiken, een vermoeden dat zij het zelf zijn.

ted zei

In dat geval zou ik niet verder op zoek gaan naar Nononono en Jaws en (Free) Willy, want die googelen sowieso niet. En Inger is een Zwéédse, die destijds al een keer is gezocht en bij Ivo Niehe of Sonja Barend of weet ik veel wie dat ook alweer was in het programma zat: een grote vrouw met enorme zweetoksels, herinner ik mij nog. Niet zo heel lang geleden was de vrouw die haar nasynchroniseerde in the picture, maar ik ben vergeten wie dat ook alweer was.

thea zei

Oke, een Nederlandse ster uit het verleden: wie was de stem van Robin, die robot van Bassie & Adriaan? Waar is Robin nu? Kunnen we hem bezoeken?

marieke zei

Zeg Thea, deed Bassie niet zelf de stem van Robin...

Ik vond de koplampen van die auto altijd zo stoer (je weet wel van die ogen mét wimpers).

Thea zei

Neenee, Bas & Aad deden veel rollen, maar volgens mij niet de stem van Robin hoor (ha-ha-ha). Zo gelooft ook nog het halve kijkersvolk dat Bassie Japie was (dat zou best kunnen, ik weet het niet), en Adriaan De professor. Maar dat laatste is natuurlijk niet zo! Dat is gewoon.. ehm. Dinges. Die man. Drommelsch, drommelsch, drommelsch. Dus wieowie was de stem van Robin!?

Jan Paul zei

Wie de stem van Robin was weet ik (nog) niet. De kans is best groot dat het toch Bassie was. Hij was ook Japie. Andere vraag: wie was de Plaaggeest? Antwoord: Jaap Stobbe. Ook een goede kandidaat voor DSUHV... Adriaan speelde ook veel rollen, maar niet de Professor. Dat was Paul van Gorcum.

bibi de dierenvriend zei

Jongens, ik blijf gewoon de dierensterren trouw. Paul, hoe is het de leeuw uit Daktari vergaan? Hoe heette die ook al weer. Dat schele beest? Clarence of zoiets? Even denken, er staat een avondje nasi tegenover.

thea zei

Toen Jaap Stobbe jaren later terugkwam als barman Lowietje in Baantjer, kwamen er ineens allerlei onverwerkte jeugdtrauma's naar boven - ik vond de Plaaggeest Heel Erg Eng. Maar dat even geheel terzijde.

Jan Paul zei

Thea? Wat zou Freud van je zeggen: wel bang voor slangen en Jaap Stobbe, maar niet voor krokodillen en vogelspinnen...

thea zei

Ohneeja, die vind ik ook heus eng! Alleen die liggen niet onder mijn bed. Alhoewel ik niet weet waar Jaap S. tegenwoordig uithangt, dus ik zal vanaaf eens onder mijn bed kijken.

Jan Paul zei

Mocht Jaap tóch onder je bed liggen, maak dan in ieder geval snel een foto en zet die op VIP-spotting. Maar misschien is het dan ook weer Marieke, dit keer met plaaggeestwangetjes.

lennart zei

kent u ook die oude serie met een kangaroo die network 7 uitzendt?
skippy de bushkangaroo.
we hebben hem hier ook op dvd,
hij is geloof ik op locatie in nsw gemaakt omdat we sommige pictures eruit herkennen.
en de flying doctors uit coopers crossing.
toen we die hier in nsw voor het eerst zagen op abc,
waren we meteen cool in love met die mooie dokters-assistente,
heet ze niet kate?
in die sexy blauwe verpleegstersjurk die onze verbeelding steeds prikkelde want je kon alles raden wat er onder zou moeten zijn.
en ook die lieve dikke dame steeds in bloemetjesjurk is onze favoriet.
en die lacherige half griekse dj die de radioconnections verzorgde.
oma astrid hier hield veel van die knappe doctor geoff geloof ik dat die heet.
dat zijn ook sterren uit een ver verleden volgens ons.
we vinden vaak dat aussie series integerder en met meer zorg en aandacht voor kleinigheden gemaakt zijn en niet zo buiten proporties onnatuurlijk schreeuwerig shittig uitvergroot als veel van de usa ones.
maar dat is onze mening maar hoor.
niet boos worden,
we kunnen het ook verkeerd zien.
en wat vind u van die oude dame edna met die trendy specs en geverfd haar?
eigenlijk geen dame maar een heer.
dat is ook voor onze tijd,
maar het wordt zo nu en dan nog hier herhaald.
groetjes, ook aan mevrouw bibi en poot voor sien.
lennart

Jan Paul zei

Hoi Lennart,

Skippy heb ik nooit gevolgd, ik was er eerst te jong voor en toen er een nieuwe serie kwam was ik er te oud voor. Indirect ken ik hem wel, want in de jaren zeventig had iedereen in mijn klas een Skippybal, een grote rode bal waar je op kon zitten springen - bestaan die nog? Ik heb Skippy wel even gegoogeld. In tegenstelling tot Lassie en Flipper speelde Skippy zichzelf. En het is onderdaad in NSW opgenomen, in en rond Waratah National Parc.
Ik heb niet zoveel Australische series gezien, dus daar kan ik geen oordeel over geven. Maar ik denk wel dat de Australische humor op hetzelfde niveau staat als de Engelse. Ik werk ook in de reclame en ik zag regelmatig Australische commercials en advertenties. Die waren vaak geweldig. Zoals een advertentie voor een slagerijketen met als afbeelding een bedorven stuk vlees en de header: ´20.000 blowflies can´t be wrong.´ XXXX had ook vaak leuke. Maar dat schijnt een fout merk te zijn, heb ik me laten vertellen.
Dame Edna is een geweldige voor De Ster uit het Verleden!

Groeten van ons en poot van Sien!

ted zei

The Flying Doctors worden momenteel (voor de zoveelste keer) herhaald op de Nederlandse tv. Ik vond de serie destijds erg leuk, maar aan de herhalingen heb ik geen behoefte.
Dame - the badge Madge! - Edna zouden ze wat mij betreft wel weer eens mogen herhalen.
Voor Skippy was ik te oud. Daarvan
was wel leuk dat het beest zo hopte, maar het dier had - in close up - lang niet zo'n lovable uitstraling als Flipper.
Ik heb maar één soap-serie van het prilste begin tot het bitterste eind gevolgd: Sons & Daughters. Dat was een Australische serie. Toen ik die na jaren en jaren achter mijn kiezen had besloot ik: en nu nóóit meer een soap!

Maikel (van Lenn&Maik) zei

Hoi, nog ff ditte:
Wat heeft u al een positief goed en mooi begin gemaakt voor uw eigen website.
We kwamen erop door in uw profile te looken.
Hebben besloten ons nu ook wat meer te orienteren in uw geschreven boeken; want de titels zijn erg cool.
Zoop kennen we as dvd die ons uit Holland is toegezonden. Heeft u die ook geschreven?
We moeten dat thuis bekkiehome Sydney waar we hem in archief hebben, nog ff goed nakijken, want we zitten nu blue mnts high in Victoria Mnts.
Bijna alle weekends, tis maar ongeveer anderhalf uurtje driven from het dan shithete Sydney-Cronulla, dus in de zomer vooral steeds een lekker natuurlijk cool noseje pakken without die damned Sydney home airco.
Gelukkig is het nu weer wat rustiger wat the bushfires voor NSW betreft. Maar het blijft uitkijken en afwachten wanneer het weer in onze buurt begint.
Hiervoor hebben we al wat panic situaties gehad.
Zo, dat wilde ik u ff vertellen dat u beslist verder moet gaan met uw website, want de goede basis heeft u al gemaakt.

Greetz ook aan misses Bibi en jullie cool doggie Sien, en nog een fijn weekendje,
daaaaag,

Maikel

Jan Paul zei

Hoi Maikel, ik heb alleen het boek Zoop in India en The Making of... geschreven. De verboeking van de film dus, in plaats van de verfilming van het boek.
Dank voor het compliment over de site. Volgens mij zijn jullie de enigen die hem ooit bekeken hebben. Hij stelt nog niet veel voor, maar ik moet er nog een keer een dagje voor gaan zitten. Bloggen vind ik veel leuker.
Als ik lees over de hitte in Sydney, dan ga ik daar nooit in de zomer naartoe. Ik ben wel benieuwd naar de bergen in de winter.

Groet van ons en Sien

Thea zei

Toen ik na de sint-intocht even rondzapte (ik was net bekomen van de schok dat Wegwijspiet met pensioen is gegaan..), kwam ik regelrecht terecht in een docu over Pippi. Dus nu weet ik wat Inger Nilsson heeft gedaan nadat ze Pippi speelde. Maar wat ik mij ineens afvroeg: wat is er gebeurd met Tommy (en, vooruit) Annika? Daar werd in de docu gek genoeg niets over gezegd, alsof zij niet belangrijk waren! Dus. Nu wil ik dat graag weten. Of was mijn verzoek-aanvraag-aantal al besteed?