donderdag, november 30, 2006

De Finale!


Een mooier einde had de Jongens en Wetenschapweek niet kunnen krijgen. Alle opgestuurde antwoorden waren goed! Inderdaad. Het is een urban legend, een broodje aap-verhaal. Je kunt op elke dag een ei rechtop zetten. Overal ter wereld. Maar omdat veel mensen daar niet in geloven lukt het ze ook niet. Alleen op egg standing day zelf proberen ze het net zolang tot het lukt. En zo wordt het een self-fulfilling prophecy. Ook de theorie van de dooier die zakt en die het ei beter in balans houdt, klopt helemaal. Het duurt alleen erg lang voordat die dooier inderdaad de bodem bereikt. En daarom is het zo lastig om een ei rechtop te zetten.

De moraal van dit experiment: als je denkt dat je iets niet kunt, dan lukt het ook niet; als je denkt dat je het wel kunt, dan lukt het wel. Vandaar dat positiefdenkgoeroes als Emile Ratelband en Anthony Robbins gek zijn op deze proef.

We hebben er weer een nieuw erelid bij. En wat voor één. Iemand die tot drie uur ´s nachts wakker blijft om de ontwikkelingen in de wetenschap te volgen. Iemand die zich niet laat afschrikken door enorme tijds- en afstandsverschillen. En iemand die zelfs zijn laptop naast zijn bed heeft staan om maar niets te hoeven missen. Erelidder kan een erelid niet zijn. Welkom Maikel! Daarbij is het een prachtige gedachte dat met zijn erelidmaatschap de zon nooit meer onder gaat in het Rijk der Ereleden...

Maar dan nu la grande finale, de apotheose van de Jongens en Wetenschapweek: wie krijgt deel 1 van Jongens en Wetenschap?

Uiteraard is het een erelid. Dit erelid zat niet alleen vaak dicht bij het juiste antwoord, maar deed ook bijna elke keer mee. Dit erelid liet bovendien duidelijk merken dat een thema als Jongens en Wetenschap ook voor meisjes is: gefeliciteerd Lilli!

Lilli, als je even je adres doormailt naar info@janpaulschutten.nl, dan zorg ik dat het boek snel jouw kant op komt!

12 opmerkingen:

ted zei

Aangezien het wel geen zin zal hebben om te protesteren tegen deze discutabele beslissing, feliciteer ik Lilli heel hartelijk! ;-)

bibi zei

Jan Paul is nog niet jarig met deze beslissing, maar Lilli, daar kun jij niks aan doen natuurlijk. Gefeliciteerd!!!

Richard zei

Gefeliciteerd Lilli! Maar ik begrijp niet zo goed waarom iemand die (als dat zou kunnen) maar liefst twee keer erelid is geworden, geen prijs krijgt!

Maikel (Part of L & M) zei

QUOTE .....We hebben er weer een nieuw erelid bij. En wat voor één. Iemand die tot drie uur ´s nachts wakker blijft om de ontwikkelingen in de wetenschap te volgen. Iemand die zich niet laat afschrikken door enorme tijds- en afstandsverschillen. En iemand die zelfs zijn laptop naast zijn bed heeft staan om maar niets te hoeven missen. Erelidder kan een erelid niet zijn. Welkom Maikel! Daarbij is het een prachtige gedachte dat met zijn erelidmaatschap de zon nooit meer onder gaat in het Rijk der Ereleden...

Allereerste: PROFICIAT LILLI met alles wat u hier gewonnen heeft, en hartstikke dank mr JP, voor het behalen van een erelidmaatschap in de Totale Wetenschappen, en dat nog wel op uw verjaardag, en ik ben er coalabeertjes-trots op, en had het er graag voor over om er iets bij te leren als mn HaaPeetje naast mn slaapmandje piepte omdat er sat-leven in kwam uit het verre 020 NL.
Lennart zei al dat hij ter ere hiervan een eucalyptusboom in onze achtertuin zou gaan planten ter herinnering aan het behalen van dit symbolic friendship-gold op November de dertigste 2006.
Ook dank aan mn wetenschapsvrienden heren Ted, Richard, en dames Bibi en Sien, voor hun bijval.

Trotse groetjes, en ik zal mn Aussie zonnetje die mij de laatste jaren zo goed bedacht heeft met vooral een goede gezondheid, maar zeker ook met vriendschap, geluk en wijsheid, nu ook heel erg graag permanent en met alle liefde met jullie allemaal delen,

M A I K E L en alle othertjes.

Lilli zei

Nou nou... ik ben helemaal overdonderd... Moest de hele dag op cursus, kom ik thuis, krijg ik deze eer! Dank allen voor jullie hartelijke felicitaties. Graag zou ik willen voorstellen Jongens en Wetenschap 1 te delen. Ik begrijp dat jullie er allen naar smachten deze prijs ook te bezitten. Bovendien sterkt het onze virtuele banden. Mijn voorstel is dus dat nadat ik het ontvangen heb van Jan Paul -en uiteraard grondig bestudeerd- het door te sturen naar een ander erelid, en aangezien Richard voor twee telt moet hij misschien maar de eerste worden? Wat denken jullie ervan? Wie weet kunnen we nog meer of minder intelligente gedachten in de kantlijn wisselen?

Jan Paul zei

Kijk. En dat bewijst dat we waardige winnaars en ereleden hebben. Sterker nog we hebben er op de valreep zelfs nog een erelid bij. Lennart plant een eucalyptusboom ter ere van het erelidmaatschap van Maikel. Als dat geen erelidmaatschap waard is dan weet ik het niet meer. Welkom Lennart! Het wordt alleen maar leuker op de virtuele ereliddagen.

En dan Lilli. Zij wil het boek delen met alle andere ereleden. Ik vind het een prachtige oplossing. Logistiek vraagt het een beetje discipline van de ereleden, maar ik ben voor. De rest ook? Dan stuur ik het boek naar Richard. Hoe meer mensen het lezen hoe leuker.

Wie is het er mee eens?

Jan Paul zei

Oeps. Verkeerd gelezen. Eerst krijgt Lilli hem dus, en dan stuurt zij hem weer door naar geïnteresseerde ereleden.

Lilli zei

Je mag hem ook eerst naar Richard sturen hoor, dan hoop ik dat Richard er allemaal interessante dingen inzet die ik vervolgens met bewondering kan lezen ;-).

Richard zei

Ik vind het een mooi gebaar dat Lilli het boek met ons wil delen, maar voor mij hoeft het niet. Ik ben niet zo'n liefhebber van non-fictie.

Waarschijnlijk blijft het dan 6 weken liggen bij mij, doe ik er niets mee en raak ik het vervolgens kwijt...

bibi de non-fictievriend zei

Wat? Geen non-fictie?

Richard zei

Sorry Bibi! Sorry Jan Paul!

Jan Paul zei

Tja Richard, dan gaat er wel een heel leuk boek aan je neus voorbij... Lilli, stuur je adres maar naar info@janpaulschutten.nl. Dan kun je lekker onder de kerstboom genieten van de wondere wetenschapswereld van Koen en Sven.