zaterdag, oktober 21, 2006

Wit


Ik ben een van de weinige mensen die blij is als het herfst wordt. Ik heb helemaal niets met de zomer. Dat plakkerige gedoe de hele dag. Als het koud is kan je tenminste iets warms aantrekken. Maar als het warm is kan je niet nog meer uittrekken. En ik heb het heel snel te warm. De lente is heerlijk, de herfst is fijn en de winter vind ik ook prima. Maar mijn ideale weer is lichte vorst met zware sneeuwval.
Ik heb een zware afwijking als het gaat om sneeuw. Zo volg ik elke dag op de webcams of er ergens al sneeuw ligt. Ik kan verklappen, voor deze tijd van het jaar is het bedroevend gesteld. Op de drie kilometer hoge Kitzsteinhorn ligt alleen maar wat oude gletsjersneeuw. Het dooit er al weken (begin september viel er even een dik pak). Zelfs in Groenland is het op veel plaatsen nog groen. In Nuuk bijvoorbeeld. Het noorden van Finland dan? Daar kwakkelt het. In Utsjoki ligt er wel sneeuw op de grond, maar niet op de takken. En in Saariselka en Näätämö is het wel koud, maar daar ligt nog bijna niets. Alleen in Noorwegen is het fijn. In de provincie Finnmark ligt al een lekker dik pak knispersneeuw. Hmm.

6 opmerkingen:

Edward van de Vendel zei

Zou het op ons kleine Schotse eiland waar Kees S. de vuurtorenwachter is dan óók weleens sneeuwen? Of moeten we onze witbehoefte stillen met het kijken naar Kees' haar?

Jan Paul zei

Edward, ik heb even gegoogled. Het gaat om het eiland Canna. Het is een angstaanjagend schandalig bijzonder mooi prachtig eiland met... sneeuw in de winter!

ted zei

I'm dreaming of a white Canna
Just like the ones I used to know
Where the treetops glisten
and children listen
To hear sleigh bells in the snow

Ludo zei

Is het een beetje bergachtig in Canna? Dan weet ik of ik mijn skies mee moet nemen. En natuurlijk mijn slee.

Jan Paul zei

Skiën kan op Canna. Maar ik vrees dat je telkens wel zelf terug de berg op moet lopen.
Voor meer informatie over Canna: www.road-to-the-isles.org.uk/canna.html.

marieke zei

Ja, sleeën! Ik heb nog een hele goede van toen ik klein was, een high-tech prachtig gestroomlijnd blauw plastic gevaarte!