maandag, oktober 30, 2006

Uitvinders


Vroeger in de tijd van de langspeelplaten had ik vaak last van stof op de plaat. Je kon de lp dan met een doekje of borsteltje afvegen, maar dat werd afgeraden. De plaat werd dan statisch en trok zo juist meer stof aan. Ik wist daarom niet wat ik moest doen en al mijn platen verdwenen langzaam maar zeker onder een laag stof, die door de naald nog eens extra diep in de groeven werd gedrukt. Uit onvrede bedacht ik daarom een uitvinding: de lp-ontstoffer. Het werkt heel simpel. Het is een statisch plaatje dat vlak boven het oppervlak van de lp op de draaitafel ligt. Vanwege de statische lading trekt hij alle deeltjes aan die op de lp liggen. Roem en rijkdom lagen in het verschiet, maar ja. Toen kwam de cd...
Meneer Dyson had iets soortgelijks met stofzuigers. Hij vond het maar ondingen. Dat gedoe met die vieze stofzuigerzakken. En na één keer stofzuigen ging de zuigkracht bij conventionele stofzuigers al achteruit. Daarom bedacht hij zijn eigen apparaat. Het werkt uiterst simpel. Het stof wordt opgezogen en daarna supersnel rondgedraaid. Door de middel van de middelpuntvliedende kracht komt het in een apart stofreservoir terecht. De uitgeblazen lucht is daarom geurloos, stofvrij en schoon.
Vorige week was in GMNL (terzijde: weg met Mirella, leve Brecht) een meneer die een hekel had aan het feit dat een paraplu bij windkracht drie al kapot waait. Hij ontwikkelde daarom een paraplu in een aerodynamisce vorm. Simpel. Dus geniaal.
Daarom een oproep: welk apparaat, ding, voorwerp is onmiddelijk aan een heruitvinding toe? Misschien bedenken we samen wel een geniale oplossing. Het geld dat deze uitvinding oplevert wordt eerlijk verdeeld over alle lezers van dit blog.

14 opmerkingen:

Edward van de Vendel zei

Kan het zo zijn dat die stofzuiger die je hier beschrijft nu gewoon overal te verkrijgen is? Ik zag geloof ik ergens een advertentie?

Jan Paul zei

Ja, er zijn ook tv-commercials van gemaakt. Dat was eigenlijk de aanleiding van dit stukje. Bibi vroeg zich af hoe het werkte en waar het stof dan bleef (de commercial is heel vaag daarover). Ik wist dat er een mooi verhaal achter de uitvinding zat (met tienduizend tegenslagen is de uitvinder tóch doorgegaan en heeft nu na jaren en jaren hard werken eindelijk succes) en ben het daarom gaan opzoeken. Maar omdat ze op hun eigen Dysonsite verzuimd hebben om dit verhaal te vermelden heb ik het ook maar niet opgeschreven.

marieke zei

Het allerhandigste van dat soort stofzuigers is overigens dat je nooit meer stofzuigerzakken hoeft te kopen... want ieder normaal mens vergeet dat toch altijd? Ik tenminste wel.

Maar wat mag wel eens heruitgevonden worden? Ik stel voor het strijkijzer en de strijkplank! Hoe kan dat makkelijker? dat moet toch handiger kunnen dan nu het geval is? Je kan natuurlijk ook gewoon de strijkservice bellen...

Edward van de Vendel zei

Bestaat er een strijkservice, Marieke???? Als ik iets haat en niet kan is het strijken.

Jan Paul, het klopt, ik vroeg me ook na die commercial af waar dat stof dan bleef. Ik had het idee dat we genept werden. Maar dus niet.

marieke zei

Ja, Edward, er bestaat inderdaad een strijkservice. Ik moet zeggen dat ik er zelf nog nooit gebruik van heb gemaakt. Vind het dan toch een beetje onnodig en te decadent. Maar je kan dus al je spullen in een zak op laten halen en dan krijg je alles keurig gestreken terug. Je betaalt dan per overhemd/broek/shirt etc.

In Den Bosch zit er sowieso één, dus je kan je ongestreken (dus niet vuile) was bij mij laten bezorgen. Die tussenkomst-fee zal ik in jouw geval maar laten zitten...

Misschien kan ik dat op Canna er nog bij gaan doen; een strijkservice beginnen.

Jan Paul zei

Strijken is een perfect voorbeeld. Ik denk dat de strijkbout een stuk beter kan. En er moet iets te bedenken zijn waardoor je voorkomt dat je per ongeluk kreukels in je overhemd strijkt. De strijplank zelf is ook een onding. Die moet sowieso een stuk breder, zodat je veel grotere stukken in een keer kunt strijken.

marieke zei

Verbreden van de plank is een begin, maar kunnen we geen mallen maken? Een voor shirts, een voor overhemden, dat voorkomt onnodig kreuken en die losse onderdelen kan je dan monteren op het onderstuk... ofzo (ik ben niet heel technisch)

Jan Paul zei

Of een strakhoud-en-tegelijk-droogblaas-machine.

ted zei

Er bestaan opblaasbare mallen waar je een overhemd overheen trekt en dan wordt er óf warme lucht in geblazen waardoor het hemd kreukloos droogt, óf door de opbollende mal wordt voorkomen dat er kreuken in het hemd komen. - Het lijkt mij een crime om een vochtig overhemd om zo'n mal heen te krijgen!

Ik heb zelf ook een hekel aan strijken en daarom doe ik strijkgoed in de droger en haal het eruit als het nog niet droog is. Dan zijn de natte vouwen eruit en de droge kreuken zitten er nog niet in. Meestal moet ik tóch een beetje strijken, omdat heel moeilijk te timen is wanneer precies het strijkwerk uit de droger gehaald moet worden.

Geleyn zei

Wij zijn in het bezit van een zakloze stofzuiger (geen Dyson natuurlijk want Zeeuw) en ook na grondige bestudering snap ik nog steeds niet hoe het werkt. Maar het werkt wel. Na afloop van de stofzuigerij zitten stof en haren gewoon in een bakje.

Ik weet wel dat er zoiets als een strijkmachine. De moeder van een jeugdvriend had er 1 maar toch lag de hele woonkamer er altijd vol met ongestreken was terwijl moeder zat te roken (Belinda menthol dacht ik maar het is lang geleden). Blijkbaar was er toch menselijk handelen voor nodig om die machine op zijn minst aan te zetten

thea zei

Op zich vind ik schone was die naar sigaretten ruikt vervelender dan ongestreken schone was. Of was dat de vraag niet?:)

marieke zei

Nu ik er over nadenk is meer dan 75% van de kleren die bij ons gestreken moeten worden niet van mij. Kortom mannen koop ook eens van die spullen die je niet hoeft te strijken!!!

Geleyn zei

Mag ik je eraan herinneren dat jij mijn kleren koopt?

Ingrid zei

Strijkvrije overhemden zijn meestal van die vieze zweterige stofjes gemaakt, met polyester. De enige oplossing is gewoon lekker iedereen zijn eigen strijkgoed laten doen (tenzij onder een bepaalde leeftijd). Ook de mannen, dus. Kunnen ze best!