zondag, oktober 29, 2006

Mirakel


Momenteel werk ik aan een kinderboek over de geschiedenis van Amsterdam. In die geschiedenis zitten geweldige verhalen die niemand kent. Omdat het zondag is en dit blog dan toch nauwelijks gelezen wordt geef ik daarom alvast een kleine voorpublicatie van één van die bijzondere verhalen. Het gaat over het begin van de beeldenstorm in Amsterdam. De stad is al grotendeels protestant, maar de katholieken zijn nog aan de macht. Dat verandert wanneer er een wonder gebeurt…

In het weeshuis begint een kind ineens wartaal te spreken. Even later komt er schuim uit zijn mond. Dan begint hij zo te krijsen en te spartelen dat hij valt. Zo ligt hij een tijdje op de grond te trappelen. Op dat moment begint een ander kind zich net zo te gedragen. Hij schreeuwt en krijst en spartelt… Daarna komt er nog een bij. En nog een. Totdat er tientallen weeskinderen compleet in de war door de stad rondlopen. Ze schelden en schreeuwen. Ze klimmen als katten tegen de daken op. Ze spugen op de grond en in hun braaksel zitten glasscherven en scherpe naalden. De hele stad is doodsbang voor ze. Sommige kinderen zeggen ineens dat ze in de toekomst kunnen kijken. Ze voorspellen de verschrikkelijkste dingen.
De protestanten weten precies wat er aan de hand is. God heeft een wonder laten gebeuren om de Amsterdammers wakker te schudden. De katholieken moeten verdreven worden. Want dit is Zijn straf. De protestanten hebben eindelijk weer de moed om hardop in opstand te komen.


Nou ja. De rest kennen we. Of niet. Maar dat komt ook in mijn boek. Morgen leg ik uit hoe dit ´wonder´ tot stand kwam…

7 opmerkingen:

ted zei

Ik ben benieuwd!

Toen ik een kind was had ik een zondagochtendritueel: eerst ging ik buiten schommelen, daarna pingelen op de piano en tot slot trok ik deel 2 van de indrukwekkende 8-delige serie De geschiedenis van Amsterdam uit de boekenkast, want daar stond een tekening in die me biologeerde. Het was een galgenveld net buiten Amsterdam waar terechtgestelden op waren afgebeeld: opgehangen of onthoofd én naakt. Waarom die mensen zich eerst moesten uitkleden alvorens ze om het leven gebracht werden, snapte ik niet. Ook niet waarom de een werd onthoofd en de ander opgehangen. Dat laatste snap ik nu wel: er waren gewoon verschillende afschrikkende straffen voor verschillende misdaden, zoals vienedelen en verzuipen in een ton. Maar dat blote, in een tijd waarin men toch zo preuts was, snap ik nog steeds niet.

Jan Paul zei

Er is een schilderij van de gebroeders De Wit die in veel geschiedenisboeken staat, die mij nog steeds biologeert. Ze hangen naakt ondersteboven terwijl hun lichamen opengereten zijn. Ik denk dat ik het schilderij in totaal al uren bekeken heb. Ik ga hem even op internet zoeken. Wie weet is hij wel ergens te vinden.

Jan Paul zei

Ha! Als je ´Gebroeders de Wit´ googelt, dan krijg je alleen maar foto´s van konijnen!

Jan Paul zei

Ja sukkel. De Witt is met twee t´s.

ted zei

Met "vienedelen" bedoelde ik: vierendelen!

Jan Paul zei

Hij hangt (of liever gezegd ´ze hangen´) in het Rijksmuseum. Het schilderij is te zien via deze link:
www.rijksmuseum.nl/images/aria/sk/z/sk-a-15.z Het is een gruwelijk schilderij waarin de schilder heel gedetailleerd te werk is gegaan. Wat heeft hij gedacht? ´Een rotkarwei, maar het moet?´ Of juist ´Ha, dat zal ze leren!´ Ik weet niet wat het is, maar ik blijf er naar kijken.

ted zei

Ja, dat "plaatje" krijg je ook als je googelt op: gebroeders de Witt.
Het is een merkwaardig irreëel schilderij. Wat die vent op de voorgrond zit te doen met zijn vlammetje op een soort wipwap, weet ik niet. Volgens mij moet het een soort apparaat voorstellen. Misschien om haren van huiden af te branden?
Het verhaal is óók op internet te vinden, maar voor hier veel te uitgebreid. In ieder geval werd republikein Cornelis de Witt verbannen uit de regio en het Oranjegezinde volk vond die straf te mild. Toen Johan zijn broer bij de gevangenis kwam ophalen, werden beiden door het volk doodgeschoten en daarna werden hun lijven van alle ingewanden en uitsteeksels ontdaan. Van Johan schijnt een wijsvinger bewaard te zijn gebleven en van zijn broer de tong.
Sommigen vermoedden een complot, omdat het nergens voor nodig was dat Johan zijn broer kwam halen, maar toen had men wel beide broers op één plek.