dinsdag, oktober 24, 2006

Ik ben eng


Op de site van de FNV staat een alternatieve stemwijzer. Deze stemwijzer ziet er een stuk betrouwbaarder uit en vereist behoorlijk wat denkwerk. Het enige nadeel is dat je alleen op de grootste partijen kunt stemmen. Dus bijvoorbeeld geen D66 of PvdD. Ik heb hem inmiddels gedaan. Het resultaat is nog veel stuitender dan de vorige keer.

U leest het weblog van een rasechte VVD-er. Goed, ik ken het Horst Wessellied nog net niet uit mijn hoofd, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Hoewel… Op twee en drie had ik SP en Groen Links. Ik ben dus politiek schizofreen. Een compleet gespleten persoonlijkheid. Ik ben eng. Weg met mij.
Ik durf nu nooit meer een stemwijzer in te vullen. En ik heb nu besloten dat ik niet op een partij ga stemmen, maar op een persoon.

Alleen… op wie?

P.S. de illustratie is van Siegfried Woldhek

12 opmerkingen:

ted zei

Ja, jij bent kennelijk toch een stuk meer een met alle winden meewaaierig persoon dan ik, want ik heb deze rare FNV-test ook gedaan (hoe kwam je erbij om hem op te zoeken?) en ik ben weer terug op het oude honk: overtuigend Christenunie. Op ruime afstand gevolgd door de SP en de VVD, en verder naar onderen: Groen Links, CDA en PvdA. Maar ik ga nog steeds geen CU stemmen, hoor!

Jan Paul zei

Ja, stemwijzertechnischerwijs voel ik me als een opstuivend blaadje in een gure herfstwind. En omdat ik een gouden greep heb in het kiezen van partijen die flink verliezen (kijk maar naar D66) overweeg ik nu zélfs Geert Wilders. Dat zal hem leren.

bibi zei

Wat een stomme stemwijzer. Ik zie helemaal scheel. Soms moet je voor dingen kiezen waar je het niet mee eens bent, om dingen waar je het wel mee eens bent te onderstrepen. Op 1 staat SP, op 2 CDA (ik ben onderweg niks christelijks tegengekomen), maar op 3 staat dan toch CU, op 4 PvdA, op 5 GL en op 6 VVD. En wat een nare onderwerpen. Niks over het milieu, alsof dat niet bestaat. Alleen maar over geld, over onze eigen gezondheid en kinderopvang en of je een maand meer ouderschapsverlof kan krijgen. Het gaat goed met Nederland.

Thomas zei

Op wie? Nou, ik overweeg sinds vanmorgen om mijn stem aan Alexander Pechtold te geven.
Strategisch gezien is dat een weggegooide stem, maar het is me dan ook puur te doen om emotionele redenen. Hoe hij vanmorgen eerlijk maar oh, zó schrijnend geportretteerd werd in nrc.next (zie: http://www.nrc.nl/next/article520595.ece) wekte zo'n enorme hoeveelheid medelijden op dat ik mijn dag oprecht verdrietig begon. De ultieme underdog-stem.

Jan Paul zei

Nou ja, misschien dan toch maar weer D66. Kan mij het schelen. Maar niet op Pechtold hoor, Thomas. Als hij er niet was dan hadden we Lousewies nog gehad. En dan had vandaag de hele dag de zon geschenen.

ted zei

Boris! Boris! Boris!

Jan Paul zei

Die staat inderdaad bovenaan mijn lijstje...

Thea zei

Hoorde net iets over een nieuwe stemwijzer-achtige site, www.kieskompas.nl. Misschien dat die je wat minder eng maakt? (En anders weet ik het ook niet meer, dan moet je je maar gewoon neerleggen bij je stem-lot..)

Thea zei

ehm. wacht even. In deze test zit IK ineens het dichtst bij de Christen Unie. Nou ja zeg! Deze klopt ook niet hoor!

Jan Paul zei

Nee, ik durf geen stemwijzers meer te doen. Veel te eng.

ted zei

Ik heb die Kieskompas ook gedaan, en daar komt uit dat ik juist PvdA-er zou zijn, terwijl in eerdere testjes ik helemáál niet op de PvdA zou moeten stemmen. Gelukkig staan D66 en CU in de buurt, dus ik weet onderhand wel wat ik ga stemmen.

Geleyn zei

Ook even naar kieskompas geweest in mijn kringetje zitten PVDA, D66 en natuurlijk de CU. Ik vermoed een groot complot waardoor de CU in een klap de grootste partij van Nederland wordt. En Spakenburg wordt het nieuwe regeringscentrum.